Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 3907-3926 av 4096
-
«Vi blir fortalt at vi må gjøre problemløsning, men ingen forteller oss hvordan»: Læreres erfaringer med problemløsning i matematikkundervisningen.
(Master thesis, 2022)Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (Utdanningsdirektoratet, 2019) er utforskning og problemløsning ett av kjerneelementene i matematikkfaget. Dette understreker viktigheten av å kunne tilrettelegge for problemløsning ... -
«Vi er alle bøker med ulike kapitler. Noen kapitler er vidunderlige, mens andre er mørke og stygge». Psykiske utfordringer i ungdomsromanen Et hjerte i en kropp i verden.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan psykiske utfordringer i ungdomsromanen Et hjerte i en kropp i verden blir fremstilt og hvordan romanen potensielt kan bidra til unges livsmestring. Et hjerte i en kropp i verden ble ... -
Vi er alle skuffet over Pisa
(Chronicle, 2013-12-10) -
«Vi er sjukt mye sterkere om vi står sammen»: En analyse av kjønn og kritisk literacy i Jenteloven
(Master thesis, 2020)This master’s thesis has examined how representation of gender can contribute to promote critical literacy in the nonfiction book Jenteloven. Feministisk førstehjelp (2018). The aim of this study was to examine whether the ... -
«Vi har like mange tøffe jenter, som gutter i barnehagen» : En studie av likestillingsarbeid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)Title: «We have as many tough girls, as boys in kindergarten» The purpose of writing this bachelor thesis is to investigate the attitudes of kindergarten staff towards gender and gender equality in kindergartens. I also ... -
«Vi hjelper kanskje foreldrene med å dekke over hull» : en oppgave om barnehagepedagogens syn rundt det omsorgsviktede barn i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)«Alle barnehagebarn er i en periode av livet der de har særlige omsorgs- og beskyttelsesbehov. Mange barn har i tillegg særlige utfordringer knyttet til sin livssituasjon, og barnehagen må organiseres på en måte som ivaretar ... -
«Vi må gjøre som nordmenn, gå på tur og sånn, integrere oss»: Flyktningforeldres erfaringer med barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen undersøker flyktningforeldres erfaringer i møte med norsk barnehage og baserer seg på semistrukturerte intervjuer med 12 foreldre, samt observasjonsmateriale fra hente- og bringesituasjoner i barnehagen. Følgende ... -
Vi skal ikke på turdag, vi skal ha uteskole! En undersøkelse av hvordan lærere bruker uteskole i undervisning om bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2023)Gjennom opplæringsløpet vil elever møte ulike undervisningsmetoder og læringsarenaer. Denne oppgaven belyser bruk av uteskole som undervisningsmetode. Studiens mål er å få innblikk i læreres bruk av nærområdet som ressurs ... -
Vi skal være eksperter på alt: Læreres erfaringer og refleksjoner om sin rolle i avdekking av vold og overgrep
(Master thesis, 2023)Vold og overgrep mot barn er et kjent samfunnsproblem som har både individuelle og samfunnsmessige kostnader. Til tross for dette, avdekkes det ikke nok. Skolen har en sentral rolle i dette arbeidet, og lærere tilskrives ... -
Vi skal være en god nummer to
(Bachelor thesis, 2020) -
«Vi teikna for å vere sikre vi»: Teikning i matematisk resonnering
(Master thesis, 2023)Studien fokuserer på korleis born nytta teikning som eit verkty i matematikk. Nærare bestemt var føremålet med studien undersøkje korleis elevar på 4.trinn nytta teikning i si resonnering i matematikk. Dette resulterte i ... -
«Vi vil ha rettferdighet1»: En studie av temaet rasisme i The Hate U Give og Tante Ulrikkes vei
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker på hvilke måter temaet rasisme blir presentert i to romaner. I tillegg undersøker oppgaven hvilke potensiale romanene har til å støtte undervisningen i det tverrfaglige temaet «demokrati og ... -
Vi vil velge selv! Om leselyst og lesemotivasjon blant tenåringsgutter på ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ studie med gutter og lesing som tema. Gutter og lesing har i senere tid fått mye oppmerksomhet, men med et negativt fortegn. Det finnes en rekke oppfatninger om at gutter ikke leser, at de ikke er ... -
Vidareutvikling av IKT-kompetanse på ein skule : eit case studie
(Bachelor thesis, 2013) -
Video Observation of Kindergarten Teachers’ Use of Questions in Picture-Book Reading with Quiet Multilingual Children: A Pilot Study
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Teacher questions asked during picture-book reading may stimulate the child’s practice of new vocabulary. However, there is great variation in children’s amount of verbal expression, and little knowledge exists about what ... -
Video-based observation in impact evaluation
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper reviews the literature on the use of video–based observation (VBO) with particular attention to monitoring and evaluation (M&E) on development projects. While the use of video both as a research tool and as a ... -
Videoproduksjon i kroppsøving - trivsel og motivasjon
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan videoproduksjon kan benyttes som del av kroppsøvingsundervisningen for å fremme elevenes trivsel og motivasjon i faget. Kroppsøvingsfaget har blant annet som oppgave å sørge for ... -
Videotilbakemeldingar - har du først prøvd det, sluttar du ikkje
(Others, 2023)