Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 3847-3866 av 4096
-
Utfordrende atferd i kroppsøving: Innagerende og utagerende atferd i kroppsøving fra et lærerperspektiv
(Master thesis, 2023)I denne kvalitative studien er formålet å undersøke kroppsøvingslæreres opplevelse av utfordrende atferd i kroppsøving, og hva de gjør i møte med det de opplever som utfordrende atferd. Studien vil forhåpentligvis belyse ... -
Utfordrende barn trenger anerkjennende voksne
(Bachelor thesis, 2020) -
Utforming av skriveoppgåver: Ein studie med utgangspunkt i to ulike skrivebestillingar
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva undersøkjer korleis to ulike skrivebestillingar kan påverka skrivinga til elevane. Utforming av skrivebestillingar spelar ei avgjerande rolle i skriveprosessen for det resultatet elevane leverer. Skriving ... -
Utforskande undervisning: I kva grad kan me identifisera ei utforskande matematikkundervisning ved å måla endringar i elevane sine haldningar?
(Bachelor thesis, 2012-06-27)I vårt Forskings- og Utviklingsarbeid ville me ha fokus på ulik matematikkundervisning. Målet med dette var å utvikla vår eigen praksis, og me utforma difor eit undervisningsopplegg som me prøvde ut. Problemstillinga for ... -
Utforskaren i praksis: Korleis nyttar samfunnsfaglærar Utforskaren i undervisning?
(Bachelor thesis, 2016) -
Utforskende naturfag - Et kritisk blikk på begrepet å utforske i læreplanen i naturfag (LK20)
(Master thesis, 2022) -
Utforsking av delelighet og rest med tekstbasert programmering
(Master thesis, 2020)Fra høsten 2020 blir algoritmisk tenkning og programmering en integrert del av norske læreplaner i matematikk. Forskning på feltet peker på koding og programmering som potensielt nyttig i matematikkundervisningen, men det ... -
Utforsking i algebra ved bruk av fysisk aktiv læring på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)A fremje varierte og praktiske læringsprosessar i skulen blir trekt fram i læreplanen og andre styringsdokument, og har fatt ei større tyding enn for. Barn og ungdom sitt i ro meir enn 9 timar i løpet av ein dag. Skulen ... -
Utjevningspolitiske problem og paradoks i fagfornyelsen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen undersøkes hvordan sosial utjevning konseptualiseres i stortingsmeldinger tilknyttet fagfornyelsen. Med utgangspunkt i Bacchis policysosiologiske tilnærming utforskes hvilke diskurser og problemer som ... -
Utover notelesing —et estetisk-relasjonelt syn på pianotimen
(Master thesis, 2017-05-15)I denne masteroppgaven undersøker jeg studieobjektet pianoundervisning med voksne amatører fra et estetisk-relasjonelt perspektiv. Dette estetisk-relasjonelte synet på pianoundervisning innebærer å framheve den estetiske ... -
Utprøving av analog programmering for å hjelpe lærar med å fremje skaparglede, engasjement og utforskartrong hjå elevar
(Master thesis, 2023)Forsking seier at skular, lærarar og studentar har behov for at forskingsmiljøet held fram med å arbeide med undervisning i programmering i grunnskulematematikk. Eit sentralt mål for forskinga bør vere å hjelpe lærarar å ... -
Uttrykt gjennom tegning: Utprøvelse av tegnemetodikk på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2021)Denne kvalitative studien har tatt utgangspunkt i en tegneworkshop der målet har vært å finne svar på hvilke refleksjoner 15-16 åringer gjør seg i møte med ulike tegneøvelser, og hvilke tanker de har om egen tegneatferd ... -
Utvidet virkelighet i bøker for barn – «Augmented Reality» og analoge bøker
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen ser vi på bruk av utvidet virkelighet («Augmented Reality»/AR) i samspill med analoge bøker. Disse bøkene er produsert av barnehagelærerstudenter med målgruppe barn 2-5 år. Gjennom estetiske læringsprosesser ... -
Utvikling av elevenes lytteferdighet i begynneropplæringen – et lærerperspektiv
(Bachelor thesis, 2017) -
Utvikling av lærer-elev-relasjon - «Jeg trenger at du ser meg»
(Bachelor thesis, 2019) -
Utvikling av lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse – en kvantitativ analyse
(Master thesis, 2021)En av skolens hovedoppgaver er å ruste elever for morgendagens samfunn. Dette slås fast av opplæringslovens formålsparagraf, som sier at elevene skal utvikle kunnskap og holdninger for å kunne mestre livene sine og for å ... -
Utvikling av substantivbøyning hos innlærere med polsk og karen som morsmål
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en studie innenfor fagfeltet norsk som andrespråk. Hensikten med studien er å utforske hvordan substantivbøyningen i norsk utvikler seg over tre år i tekster skrevet av innlærere med karen og polsk ... -
Utvikling av veiledningskompetanse i et læringsfellesskap
(Journal article, 2020)I artikkelen ser vi på hvordan et fagmiljø kan videreutvikle kompetanse til å veilede gjennom erfaringsdeling og refleksjon rundt egen veilederrolle. Utvikling av veiledningskompetanse kobler vi til deltakelse i et ... -
Utvikling i en lærende barnehage
(Bachelor thesis, 2020)