Argumentasjon og tallforståelse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2606145Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne studien har hensikten vært å søke innsikt i samspillet mellom argumentasjon og tallforståelse. For å søke innsikt er det foretatt en kvalitativ studie hvor fire elever fra 3.klasse har deltatt. Elevene har arbeidet i par og forsøkt å lage en regnefortelling sammen basert på deres interesser. Tilsammen ble to elevpar filmet og tatt lydopptak av. I følge læreplanverket skal elever blant annet kunne diskutere og argumentere i matematikk. Videre i læreplanverket trekkes tallforståelse frem som en sentral del i matematikkundervisningen. Denne studien bidrar til innsikt i aksepter vedrørende elevenes argumentasjon og tallforståelse.
Studien har ikke en hensikt å skape en integrert teori mellom argumentasjon og tallforståelse, men å få et nærmere innblikk i samspillet mellom de to elementene. Til denne studien er det derfor knyttet teori til argumentasjon og tallforståelse samt regnefortelling. Elevenes argumentasjon er analysert med utgangspunkt i Toulmin (2003) og kvalitetene i tallforståelse er analysert med utgangspunkt i McIntosh, Reys og Reys (1992) sine beskrivelser av komponenter som er sentral innen tallforståelse.
Fra analysen framstod det som at elevenes samhandling påvirket elevenes argumentasjon. Blant annet kan en se hvordan tallforståelsen påvirket argumentasjonen hoe elevene. Ved flere anledninger kommer tallforståelsen til syne som et grunnelement. En av tendensene viser at elever gjennom argumentasjon får mulighet til å tenke på tall og deres bruksområder på flere forskjellige måter. Argumentasjonen påvirker tallforståelsen ved at elevene får muligheten til å utforske, visualisere og relatere til ulike måter å tenke på.
Regnefortellinger gir elevene flere ulike fremgangsmåter og løsninger. I tillegg viser analysen hvordan regnefortellinger utfordrer elevene til å argumentere for de valgene som er tatt. Gjennom analysen kommer det frem hvordan elevene forstår, beregner, anvender, resonnerer og engasjerer seg. På den måten får elevene muligheten til å vurdere strategi og svar i lys av det aktuelle problemet. Dette er med på å danne grunnlaget for tallforståelsen og den matematiske tekning. Resultatene i studien indikerer at argumentasjonen påvirkes av deres matematiske tallforståelse.
Beskrivelse
Master i undervisningsvitenskap med fordypning i matematikk. Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) 15.Mai.2019