• Educating Music Teachers for the Future: The Crafts of Change 

      Christophersen, Catharina Renate (Chapter; Peer reviewed, 2021)
      In light of current global educational reforms and neoliberal discourses, it is timely to ask about the future direction of music education. This chapter discusses the concept of “crafts” in relation to music teacher ...
    • Ein statistikkdiskusjon med utgangspunkt i normavvik i studenttekstar. 

      Myklebust, Terje; Fretland, Jan Olav (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Vi diskuterer nokre grunnleggande tilnærmingar til eit datasett om normavvik («rettskrivingsfeil») i studenttekstar. Vi innfører modellar for å analysere tekstane, og vi ser på kva for type spørsmål datasettet kan svare ...
    • En analyse av makt og kultursensitivitet blant utvekslingsstudenter til og fra det globale sør gjennom faget Global Knowledge 

      Bergersen, Ane; Massao, Prisca Bruno (Chapter; Peer reviewed, 2022)
      Ved å se på 19 prosjektoppgaver skrevet av norske og zambiske studenter basert på deres utenlandspraksis i faget Global Knowledge drøfter vi hvordan kultur og makt kommer til uttrykk. Vi finner forskjeller i valg av tema, ...
    • En bredt forankret rammeplan 

      Homme, Anne Dåsvatn; Danielsen, Hilde; Ludvigsen, Kari (Chapter; Peer reviewed, 2023)
    • En tegnende lærer 

      Skjelbred, Bente Helen; Digranes, Ingvild (Chapter, 2023)
      Developing drawing skills in school is presented as fundamental under the core element visual communication in the curriculum LK20 in art and crafts. This article examines and discusses how LK20’s portray drawing, and ...
    • En økokritisk litteratursamtale om energidilemmaer 

      Frøyland, Rikke (Chapter; Peer reviewed, 2023)
      Kapittelet undersøker hvordan lærerstudenter kan ha en strukturert samtale om energi- og bærekraftdilemmaer med utgangspunkt i to kapitler i fagboka Grønne greier (Mathismoen & Jordahl, 2018). Samtalen er gjennomført med ...
    • «De er jo alle barn»–Mangfoldskonstruksjoner i barnehagen 

      Lund, Hilde Birgitte Hjertager (Chapter; Peer reviewed, 2021)
      I artikkelen undersøkes det hvordan pedagogiske ledere forstår og konstruerer kulturelt mangfold, og hvordan dette påvirker etniske minoriteter opplevelse av inkludering og tilhørighet i barnehagefelleskapet. Artikkelen ...
    • Ethical thinking and programming 

      Steffensen, Lisa; Hauge, Kjellrun Hiis; Herheim, Rune (Chapter; Peer reviewed, 2021)
      There is an increasing prevalence of programming in mathematics education. In this paper, we focus on ethical aspects of programming by first presenting a literature review. Three interrelated topics are identified in the ...
    • Exploring the Taken-for-Granted Advantage of Outdoor Play in Norwegian Early Childhood Education 

      Grindheim, Liv Torunn (Chapter; Peer reviewed, 2021)
      It is claimed that nature is given temporal and cultural dimensions in Norway, in a transgression of the distinction between nature and culture. The overall emphasis on nature in the Nordic countries may represent an ...
    • Feltarbeid – forskande tilnærming til praksis 

      Traavik, Njål Vidar; Eide, Egil; Heimly, Gisle (Chapter, 2020)
      Using field work and undergoing field practice in junior high school in teacher education for vocational subjects is a new methodological approach to focus, content and to how student practice is organized and carried out. ...
    • Forms of epistemic feedback 

      Reid, David Alexander; Bikner-Ahsbahs, Angelika; Janßen, Thomas; Vallejo-Vargas, Estela (Chapter; Peer reviewed, 2022)
      Feedback in a digital learning system has two functions, a pragmatic and an epistemic one. In previous papers, we were concerned with the pragmatic function, showing how digital feedback initiates ...
    • Forplikting er avgjerande 

      Sekkingstad, Dorthea; Syse, Ingrid (Chapter; Peer reviewed, 2016)
      Studien rettar seg mot lærarar som har delteke på skulebasert vidareutdanning i klasseleiing. Føremålet er å undersøkje kjenneteikn ved ei skulebasert vidareutdanning som lærarar meiner bidreg til eiga læring. Empiri er ...
    • Fotballidenskap som «religiøs» fortolkningsramme i oppveksten – en analyse av Hornbys Tribunefeber 

      Sæle, Ove Ronny Olsen (Chapter, 2020)
      The article discusses whether football culture functions as a religious ritual and identity marker by highlighting key passages from Nick Hornby’s classic autobiography Fever Pitch (1992) (in Norwegian, Tribunefeber (1997)). ...
    • Frida Kahlo pictuebook biographies: Facts and fiction in words and images 

      Bjørlo, Berit Westergaard (Chapter, 2021)
      This chapter investigates three picturebook biographies about the Mexican painter Frida Kahlo. The main aim is to discuss how the biographies describe and adapt the artist’s life story and art through the interplay of text ...
    • Friluftsliv i lærarutdanning-utvikling av respekt for natur og miljømedvit for ei berekraftig framtid 

      Nerland, Jørgen Endseth; Aadland, Helga (Chapter; Peer reviewed, 2023)
      The intention of this chapter is to investigate how ecocentric friluftsliv (outdoor life) works within an interdisciplinary pedagogical framework as didactic practice in educational activities focusing on environmental ...
    • From the Present towards Hope for the Future 

      Steffensen, Lisa; Ryan, Ulrika (Chapter, 2021)
      The title of this volume is Applying Critical Mathematics Education. Initially, we thought of applying as “putting into action.” We considered the notion of action and its connectedness to hope for the future. If there is ...
    • Fysiske krav hjå profesjonelle fotballspelarar i OBOS-ligaen i kamp : Fysiske krav for ulike spelposisjonar 

      Sæterbakken, Atle Hole; Ylvisåker, Einar; Riiser, Amund; Moe, Vegard Fusche; Andersen, Vidar (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Nyare forsking har vist at forflyttingane i fotballspelet skjer raskare enn før, men kunnskap om forflyttingane i norsk toppfotball eksisterer i liten grad. Studien har undersøkt forflyttingane til profesjonelle ...
    • Global Paradoxes and Provocations in Education: Exploring Sustainable Futures for Children and Youth 

      Borgen, Jorunn Spord; Ødegaard, Elin Eriksen (Chapter, 2021)
      Global trends in education are accompanied by both paradoxes and provocations. The paradoxes constitute inherent educational dilemmas, such as the paradox of institutional education, wherein social rules and mandatory tasks ...
    • Godhetsdiskursen om sang i barnehage og skole 

      Schei, Tiri Bergesen; Balsnes, Anne Haugland (Chapter; Peer reviewed, 2022)