«De er jo alle barn»–Mangfoldskonstruksjoner i barnehagen
Chapter, Peer reviewed
Published version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3029360Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Lund, H. H. (2021). «De er jo alle barn» – Mangfoldskonstruksjoner i barnehagen. I R. Faye, E. M. Lindhardt, B. Ravneberg, & V. Solbue (Red.), Hvordan forstå fordommer ? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn (s. 148–176). Universitetsforlaget. 10.18261/9788215041261-2021-07Sammendrag
I artikkelen undersøkes det hvordan pedagogiske ledere forstår og konstruerer kulturelt mangfold, og hvordan dette påvirker etniske minoriteter opplevelse av inkludering og tilhørighet i barnehagefelleskapet. Artikkelen bygger på empirisk materiale fra intervjuer med 22 pedagogiske ledere, feltsamtaler og deltakende observasjon i fire barnehager. Analysen viser at pedagogiske ledere forstår kulturelt mangfold på tre ulike måter- som likhet, ulikhet og anerkjennelse, som på ulikt vis bidrar til å reprodusere eksisterende maktrelasjoner mellom i minoritet og majoritet, men også at det finnes måter å møte mangfold på som åpner opp for nye perspektiver, som på sikt kan bidra til å bygge ned skillelinjer mellom minoritet og majoritet.