Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 4454
-
Effects of a staff physical activity professional development intervention on preschoolers' mental health and self-regulation: The active learning Norwegian Preschool(er)s (ACTNOW) cluster randomised controlled trial
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Background and aim Physical activity may have positive effects on preschoolers' mental health and self-regulation. The preschool setting provides children with opportunities to meet physical activity guidelines and could ... -
Utdanner UH-sektoren kroppsøvingsstudenter til å bli kvalifiserte svømmelærere?: En kvantitativ studie om kroppsøvingsstudenter sin opplevelse av egen svømmedyktighet, utdanning ved UH-sektoren, og motivasjon- og mestringstro til å være svømmelærer i skolen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse hvordan kroppsøvingsstudenter opplever svømmeopplæringen ved UH-sektoren og motivasjon- og mestringstro til å arbeide med svømming i skolen. Bakgrunn for valg av tema, er at ... -
Navigating Between Traditional and Innovative Music Teaching: Analyzing Practicum Conversations Through Practice Architecture Theory
(Peer reviewed; Journal article, 2024)There is limited research on the practicum component of music teacher education in Scandinavia. I address this gap by investigating practicum conversations preservice music teachers (PMTs) engage in during their practice-based ... -
Somali immigrant women's knowledge of and experiences with folic acid supplement use before and during pregnancy: A qualitative study from Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Introduction Health authorities in many countries recommend that women should take folic acid supplements before and during pregnancy to prevent having babies with neural tube defects. Somali immigrant women in Norway use ... -
Lek i småskolens matematikkverden: En kartlegging i bruk av lek i matematikkundervisning i småskolen.
(Master thesis, 2024)Lek er et fenomen de aller fleste av oss er kjente med, og regnes som noe som hører barndommen til. I denne studien vil leken være satt i ulike undervisningssituasjoner, der det undersøkes hvilke elementer leken kan bidra ... -
Dyreassisterte intervensjoner - en litteraturstudie om lesehund på skolen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven omhandler dyreassisterte intervensjoner, hvor den ser på hvordan bruk av lesehund på skolen kan påvirke lesetreningen hos elever på barneskolen. Oppgaven er strukturert som en litteraturstudie, hvor ... -
Elevenes opplevelse av inkluderende læringsaktiviteter
(Master thesis, 2024)Denne studien har søkelys på elevenes opplevelse, og hvordan de opplever læringsaktiviteter med fokus på inkludering. Det er tatt utgangspunkt i Redd Barnas skolesatsing Ingen utenfor. Denne oppgaven har som hensikt å ... -
Elevers opplevelse av skolen gjennom tekst og tegning
(Master thesis, 2024)Elevens skolemiljø er tett knyttet opp mot elevenes hverdag, som de bruker store deler av livet på. Hensikten med denne masteroppgaven er derfor å sette søkelyset mot elevers opplevelse av skolemiljøet. og det er derfor ... -
«De skulle bare hørt på meg»
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg forsket på skole-hjem-samarbeid når elever ikke får den tilretteleggingen i skolen som de behov for. Dette er en kvalitativ undersøkelse, og jeg har samlet inn dataene mine ved hjelp av ... -
Kroppsøvingsundervisning på bygg- og anleggslinja i den vidaregåande skulen: «Korleis førebyggja framtidig helserelatert sjukefråvær i bygg- og anleggsbransjen gjennom kroppsøvingsundervisning i den vidaregåande skulen?»
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgåva har eg undersøkt lærarar sine erfaringar med kroppsøvingsundervisning på bygg- og anleggslinja. Dette har eg gjort med utgangspunkt i problemstillinga «Korles førebyggja framtidig helserelatert ... -
«Det var irriterende å stoppe aktiviteten, men jeg så nytten av det etterpå» - En kollaborativ selvstudie om bruk av læringsmodeller for elevenes sosiale læring i kroppsøving.
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har det blitt undersøkt lærerstudenters erfaringer med bruk av modellbasert undervisning, og om dette kan være en støtte i for elevenes sosiale læring i kroppsøving. Bakgrunnen for studien har ... -
En sammenligning av pedagogisk praksis i barnehager med og uten spesialpedagogisk støtte
(Bachelor thesis, 2024) -
Hvordan kan vi trylle frem flere barnehagelærere når færre ønsker å delta i magien?
(Bachelor thesis, 2024) -
Utviklingsarbeid i skolen
(Bachelor thesis, 2024) -
Flerkulturelle barns første møte med storbarnsavdeling i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024) -
Evnerike elever og tilpasset opplæring sett igjennom et elev- og lærerperspektiv
(Bachelor thesis, 2024) -
Trygg tilvenning for de yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024) -
Ser du meg nå? En kvalitativ studie om innagerende atferd hos barn
(Bachelor thesis, 2024) -
Livsmestring på planen: Spor av livsmestring i norske barnehagers årsplaner
(Bachelor thesis, 2024)