Multigrade teaching - for pedagogical reasons or only as a necessary model?
Book
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/149431Utgivelsesdato
2004Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I dette notatet presenteres norske erfaringer med fådelt metodikk, internasjonal
forskning knyttet til fådelt metodikk/multigrade teaching og det gis en kort innføring i
læringsteorier og metoder som kan ha relevans for fådelte skoler i Zambia. Jeg
diskuterer hvordan fådelte skoler kan basere sin undervisning og eksistens på
pedagogiske grunnlag mer enn på økonomi og nødvendighet. Gjennom å presentere
internasjonale forskningsfunn og norske erfaringer har jeg påpekt noen utfordringer en
må være klar over når en arbeider med fådelte skoler. Læreren må være veileder mer
enn en kunnskapsformidler, elevene må lære å ta ansvar for egen læring gjennom
elevaktive læringsformer og skolesystemet må være fleksibelt om du ønsker å lykkes i
fådelte skoler. Gjennom min presentasjon av læringsteorier og metoder har jeg
diskutert teorienes relevans for fådelte skoler og funnet eksempler med relevans til
zambiske skoler. I konklusjonen trekker jeg fram noen forutsetninger som skal til for å
lykkes med fådelt metodikk i Zambia.
Serie
HSF notat7/2004