dc.contributor.author | Jenssen, Eirik | |
dc.contributor.author | Lillejord, Sølvi | |
dc.date.accessioned | 2010-04-09T09:09:17Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Jenssen, E., Lillejord, S. (2009). Tilpasset opplæring: politisk dragkamp om pedagogisk praksis. Acta Didactica Norge, 3(1) | en |
dc.identifier.issn | 1504-9922 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/149339 | |
dc.description | Opprinnelig publisert av Acta Didactica Norge, tilgjengelig online at http://adno.no/index.php/adno/article/view/99/131 | |
dc.description.abstract | Tilpasset opplæring er et populært politisk virkemiddel når skolen skal
reformeres og gjøres i stand til å møte endrede betingelser. Det er et begrep
som hentes frem når politikerne skal nå mål som inkludering, sosial utjevning
eller økt læringsutbytte. Evalueringer viser at skoler opplever tilpasset
opplæring som et uklart og problematisk begrep. Vi viser i denne artikkelen at
lærerne har god grunn til å synes at tilpasset opplæring er vanskelig å
praktisere. Dette gjør vi ved å vise hvordan tilpasset opplæring har skiftet
meningsinnhold med skiftende regjeringer i perioden 1975 og frem til i dag. Vi
har identifisert fire ulike epoker i tilpasset opplæring som hver fremhever ulike
sider ved opplæringen og forfekter ulike løsninger | en |
dc.format.extent | 1038 bytes | |
dc.format.mimetype | text/html | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Acta Didactica Norge | en |
dc.subject | tilpasset opplæring | en |
dc.title | Tilpasset opplæring : politisk dragkamp om pedagogisk praksis | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en |
dc.source.volume | 3 | en |
dc.source.journal | Acta Didactica Norge | en |
dc.source.issue | 1 | en |