Blar i Høgskulen på Vestlandet på tittel
Viser treff 6232-6251 av 12989
-
Jeg er redd at de får nok, at det er litt for mye: En studie i hvordan lærere på ungdomsskolen underviser i klima
(Master thesis, 2022)Hensikten med prosjektet var å undersøke hvordan lærere gjennomfører klimaundervisning på ungdomsskolen. Jeg var også ute etter å se på forholdet mellom deres undervisningen og føringene læreplanverket og relevante dokumenter ... -
“Jeg er utdannet og jeg vet hvilke rettigheter jeg har” - Masaijenter og utdanning, en kultur i endring?
(Bachelor thesis, 2019) -
«Jeg får et helt annet innblikk»: Fagpersoners erfaringer med familieorientert praksis i rusfeltet
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Aim: Family members’ lives and health are seriously affected by alcohol- and drug addiction in close relationships, and research on addiction treatment shows that outcome of treatment is better when family is involved, ... -
«Jeg føler at teksttype kan hoppe mellom sjangerne, kan brukes overalt»: Elevstemmen og lærerytringer knyttet til teksttyper i revidert læreplan (LK13).
(Master thesis, 2016-05-18)Teksttyper har kommet inn i skolen for å bli, ifølge uttalelser fra Utdanningsdirektoratet. Det er derfor interessant å få innblikk i hvordan lærere og elever er preget av LK13, og revideringen av norskfaget som trådte i ... -
Jeg gikk meg over sjø og land; Fysisk aktivitet og musikk i demensomsorgen på sykehjem
(Bachelor thesis, 2016)Bakgrunn for valg av tema Jeg er opptatt av at pasientene skal få gjøre mest mulig selv, og at vi som sykepleiere skal legge til rette for dette. Derfor vil jeg lære mer om hvordan jeg som sykepleier kan ivareta ressursene ... -
"Jeg har aldri brukt nynorsk før" Undervisningskompetanse i nynorsk og bokmål
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Det er eit krav til lærarar som underviser i skulen i Noreg at dei meistrar både nynorsk og bokmål. Fleire undersøkingar viser at lærarutdanningsinstitusjonane ikkje sikrar denne kompetansen, og at lærarstudentane som ... -
«Jeg har et fått et verktøy». Fysioterapimetoden Basal Kroppskjennskap som gruppe-tilnærming - erfaringer fra pasienter med langvarige muskel-skjelettplager eller inflammatorisk leddsykdom. En kvalitativ studie.
(Master thesis, 2012-06-04)Sammendrag Bakgrunn: Langvarige muskel-skjelettlidelser, herunder de inflammatoriske, utgjør den viktigste årsaken til sykelighet og funksjonshemming i Norge. Sykdommene fører til endringer på det fysiske og det psykologiske ... -
“Jeg har lyst til at det skal bli fredag sånn at jeg kan ha musikk” – En studie av gutters forhold til musikk og erfaringer med musikkaktiviteter i skolen
(Master thesis, 2022)Formålet med masterarbeidet har vært å få førstehåndskunnskap om gutter sine opplevelser med musikkaktiviteter i skolen sett i lys av motivasjon, mestring og trivsel. Forskere og lærere har uttalt seg om gutters faglige ... -
«Jeg har noe å dele!» : En kasusstudie av Fargespillmetoden anvendt i musikkundervisning i grunnskolen
(Master thesis, 2019)Studien undersøker gjennomføring av et prosjekt med Fargespillmetoden på en barneskole. Fargespill i sin originale form, er et kunstprosjekt uten forankring i skolehverdagen, som nå rulles ut som et tilbud til skoler. ... -
"Jeg kan - om du lar meg": Minoritetsspråklige elever og vernepleiere i grunnskolen
(Bachelor thesis, 2016) -
"Jeg kan ikke legge dager til ditt liv, - men liv til dine dager"
(Bachelor thesis, 2014)Eg har brukt pensumlitteratur, anna litteratur som omhandlar tema og søkt etter relevante forskingsartiklar gjennom databasen PubMed. For å vise og understreke den heilskaplege sjukepleien og mestringsstrategiar har eg ... -
«Jeg kan ikke telle til tjue, men jeg kan telle til ti to ganger»
(Bachelor thesis, 2019) -
Jeg kan også leke!
(Bachelor thesis, 2020) -
«Jeg kunne like gjerne vært en assistent» – En studie av nyutdannede barnehagelæreres møte med voksenfelleskapet i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Formålet med denne artikkelen er å forsøke å bringe frem nye kunnskaper om hvordan nyutdannede barnehagelærere posisjonerer seg i barnehagen. Artikkelen bygger på en kvalitativ primærstudie fra en barnehagelærerutdanning ... -
«Jeg kunne ønske at lærere vet at jeg ikke kan skrive så mye». Tilpasset opplæring for elever med lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan lærere tilpasser opplæringen for elever med lese- og skrivevansker. Vi valgte å benytte oss av en kvalitativ tilnærming. Datamaterialet er hentet inn gjennom seks kvalitative ... -
«Jeg prøver og øver frem løsninger. Det er som om det å løse hindringer gir meg noe positivt!»: Hvordan setter Vg1 elever ord på sine møter med materialer og skapende prosesser?
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er utarbeidet ved studiet Kreative fag og læreprosesser ved Høgskulen på Vestlandet campus Stord. Det har blitt gjennomført en kasustudie i en videregående skole. Hovedfokus er elevers møter med ... -
«Jeg savner barnet mitt». Møter mellom somaliske mødre og barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The focus of this article is the establishment and development of trust between Somali mothers and educators in Norwegian kindergartens. Qualitative interviews with five Somali mothers and four educators were conducted, ... -
Jeg ser deg – et essay om omsorg i sykepleien
(Bachelor thesis, 2023) -
«Jeg skjønner ikke helt, kan vi ikke bare gjøre matte?» En studie av elevers arbeid med problem posing
(Master thesis, 2018)Hvis du spør en elev hva man gjør i matematikkfaget, er det en god sjanse for at eleven svarer at der løser man oppgaver. Læreplanen sier at formålet med faget er mye bredere enn som så: elver skal løse oppgaver, bruke ... -
Jeg skulle ønske jeg kunne fly - Et fenomenologisk bidrag til kunnskap om barns opplevelser i fysisk aktiv læring
(Master thesis, 2023)Temaet for masteroppgaven er hvordan barn opplever å være i fysisk aktiv læring. Fysisk aktiv læring har fått økende interesse innen forsking og ulike interesseorganisasjoner som et mulig tiltak for å øke fysisk aktivitet ...