Blar i Høgskulen på Vestlandet på emneord "samfunnsarbeid"
Viser treff 21-40 av 55
-
Fontenehuset i Bergen - en rehabiliteringstilnærming for mennesker med psykiske lidelser
(Master thesis, 2010-10)Bakgrunn: Forskning viser at omtrent halvparten av den norske befolkningen vil rammes av en psykisk lidelse i løpet av livet, og at dette for mange kan medføre alvorlige konsekvenser, blant annet med tanke på tilknytning ... -
Foreldreskap som et fellesskapsprosjekt
(Master thesis, 2011-06-17)Bakgrunn og formål: Kunnskap om foreldre og foreldreskap er viktig for å skape bedre oppvekst- og livsvilkår for barn. Foreldrerollen er sammensatt og kompleks, det er vanskelig å definere hva som er rett og galt. Hensikten ... -
"Forening - og forandring?" Betydning av deltakelse i innvandrerorganisasjoner for kvinner
(Master thesis, 2010-01)Bakgrunn: I stadig økende grad består den norske befolkning av innbyggere med innvandrerbakgrunn. Det fører til behov for økt kunnskap om prosesser, som kan bidra til mangfold, deltakelse og inkludering på ulike samfunnsarenaer. ... -
Fra passiv mottaker til aktiv deltaker: en feltstudie i mobilisering av egenmakt gjennom kollektiv dialog
(Master thesis, 2011-01-03)Undersøkelsen baserer seg på feltarbeid innen sosialtjenesten i en bydel i Bergen kommune. Fokus dreier seg rundt deltakernes erfaringer om det å være avhengig av ytelser fra sosialtjenesten og kaster lys over deltakelse, ... -
Fritid for unge med Asperger syndrom: ei skattekiste?
(Master thesis, 2011-06)Eg har to formål med forskinga: Det første er å undersøke korleis unge med Asperger syndrom sjølv presenterer si fritid. Deira eigen presentasjon er sentral. Kva innhald fritida deira har, kva dei kunne tenkt seg annleis ... -
Gamle spor og nye innsikter En undersøkelse av fellesskap og handlingsrom på Ulvsnesøy oppdragelsesanstalt i perioden 1899-1904
(Master thesis, 2011)Helt fra 1881 og opprettelsen av Ulfsnesøen Opdragelsesanstalt for vanartede og forvillede Gutter, har det vært en øy for gutter med et spesielt behov for oppdragelse. I 1980 ble den nedlagt og er i dag en del av Bergen ... -
Gitter, Grus og Glitter. Å følge de fotspor og stier som barn av innsatte går.
(Master thesis, 2011)I Norge blir det estimert at mellom 6000 og 9000 barn har en mor eller far i fengsel. Denne gruppen vet vi lite om grunnet lite forskning. Formålet med studiet var å få økt innsikt om hvordan barn av innsatte kan oppleve ... -
Hvordan åpner eller lukker NAV opp for deltakelse av brukere i et FoU-prosjekt i samarbeid med utdannings- og forskningsfeltet?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med semistrukturert intervju som metode. Problemstillingen for denne oppgaven er: Hvordan åpner eller lukker NAV opp for deltakelse av brukere i et FoU-prosjekt i samarbeid ... -
Hvordan oppleves digitale nabolag for unge med krysskulturell bakgrunn i Norge?
(Master thesis, 2023)Formål: Formålet med dette prosjektet er å undersøke hvilke opplevelser unge med krysskulturell bakgrunn har på sosiale nettverkssider, og hvordan disse opplevelsene henger sammen med analoge arenaer. Sosiale nettverkssider ... -
Hvordan påvirker mobbing prosesser i et kollektiv? Inklusjons- og eksklusjonsprosesser i et samfunnsarbeidsperspektiv
(Master thesis, 2011-08)Mobbing er et av de viktigste utrykk for marginalisering og ekskludering i norske skoler, og rammer tusener av elever hver uke. Dette fenomenet skaper en trussel for undertrykte individer. Barn som er involvert i mobbing ... -
Hvordan stå på egne ben i det norske samfunn? Unge flyktningers vei til deltakelse i det norske arbeidsliv
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: I 2015 så vi en flyktningstrøm komme til Norge. Det er viktig at disse menneskene blir godt integrert inn i det norske samfunnet slik at de kan gjenoppbygge livene sine. Sysselsetting er en spesielt viktig faktor ... -
Inklusjon og eksklusjon i et samfunnsarbeidsperspektiv – En kvalitativ studie om en organisasjon for skeive etniske minoriteter
(Master thesis, 2019)Bakgrunn og formål: Våren 2017 ble jeg kjent med en mann som kom som enslig mindreårig flyktning til Norge. Det var hans fortellinger om utfordringene i hverdagen som skeiv flyktning, samt gledene ved å få møte andre som ... -
Jakten på medvirkning – forståelse og bruk av medvirkning i prosjektet ”nærmiljø og lokalsamfunn som fremmer folkehelse”
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: Masteroppgaven har sitt utspring i prosjektet «nærmiljø og lokalsamfunn som fremmer folkehelse” som er initiert av Helsedirektoratets satsning. Med en bachelor i folkehelse, er jeg svært interessert i hvordan ... -
Kunnskap, deltakelse og mestring. Minoritetsspråklige gutters erfaringer i forhold til gjennomføring av videregående skole
(Master thesis, 2010-10)Forskning viser at utdanning er viktig i forhold til muligheter for arbeid, god helse og samfunnsdeltakelse generelt. Minoritetsspråklige gutter er, i følge statistikken, en gruppen som ofte slutter på videregående skole ... -
Kursdeltakere som endringsagenter. En studie av deltakernes opplevelse av å delta i et arbeidsmiljøprosjekt/kurs.
(Master thesis, 2013-06-20)Bakgrunn: «Forskning har vist en økning av mellommenneskelige konflikter i dagens arbeidsliv, spesielt innen pleie og omsorgsyrkene. Jeg fant at det var forsket lite på ansattes deltakelse og medvirkning i saker som handlet ... -
Kvalifiseringsprogrammet. Økt deltakelse på nye arenaer i samfunnet? En kvalitativ studie av brukernes opplevelse av kvalifiseringsprogrammet
(Master thesis, 2011-08)Bakgrunn: Kvalifiseringsprogrammet er et av regjeringens viktigste tiltak for å bekjempe fattigdom i Norge og setter fokus på langtidsledige sosialhjelpsmottakere. Tidligere forskning har konkludert med at det trengs mer ... -
Kvinnekurset: En kvalitativ studie av et tilrettelagt introduksjonsprogram som bruker kjøkkenet som læringsarena
(Master thesis, 2019)Dette er en masteroppgave i samfunnsarbeid, fra Høgskulen på Vestlandet, fra august 2019. Masteroppgaven, Kvinnekurset – en kvalitativ studie av et tilrettelagt introduksjonsprogram som bruker kjøkkenet som læringsarena, ... -
Laget rundt eleven: Å mobilisere støtte rundt elever fra lavinntektsfamilier i ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)Norge er et velstående land preget av lite økonomiske forskjeller, men det er likevel mange barn og unge som vokser opp i lavinntektsfamilier. De økonomiske ulikhetene kommer gjerne til synet i skolen. Klær, mat og utstyr ... -
Mediert samhandling
(Master thesis, 2015-08-12)Når døve og hørende skal snakke sammen skjer det ofte via tolk. I de situasjonene norske tolker medierer mellom fremmedspråklige døve og norske hørende, oppstår det en tilspisset kommunikasjonssituasjon. Tolkene kan ikke ... -
Naboskap i utsatte boområder
(Master thesis, 2011-03-21)Nabolagets inkluderende kapasitet påvirkes av spenningsfeltet mellom et svekket grunnlag for sosiale bånd i lokalsamfunnet, og økte forventninger til nabolag som integrerende arena. Med utgangspunkt i et sosialt og kulturelt ...