• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for helse- og sosialvitskap / Faculty of Health and Social Sciences
  • Institutt for velferd og deltaking
  • View Item
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for helse- og sosialvitskap / Faculty of Health and Social Sciences
  • Institutt for velferd og deltaking
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kunnskap, deltakelse og mestring. Minoritetsspråklige gutters erfaringer i forhold til gjennomføring av videregående skole

Indrevær, Gunn
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Indrevær_Masterthesis.pdf (634.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2481819
Date
2010-10
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for velferd og deltaking [985]
Abstract
Forskning viser at utdanning er viktig i forhold til muligheter for arbeid, god helse og samfunnsdeltakelse generelt. Minoritetsspråklige gutter er, i følge statistikken, en gruppen som ofte slutter på videregående skole eller fullfører uten å bestå. Hensikten med denne studien er å få kunnskaper om minoritetsspråklige gutters tanker og erfaringer om hva som hemmer og fremmer deres gjennomføring av videregående skole. Studien er basert på kvalitativ metode. Det ble gjennomført to fokusgruppe med fire gutter i hver gruppe. Hovedfunnene fra fokusgruppesamtalene: Guttene er tydelige på at utdanning er viktig og at de går på skole for å lære. De peker på at for å lykkes i videregående skole må de få med seg nødvendige kunnskaper fra barne- og ungdomsskolen. Hver enkelt elev må få den hjelp han trenger for å følge med i undervisningen, noe som betyr ulik hjelp utfra hvordan den enkelte lærer best. Foreldre er viktige for å motivere til skolearbeid, og lærerne må samarbeide med foreldrene. Respekt og deltakelse er viktig for å motivasjon. God relasjonen mellom lærer og elev er svært viktig, læreren må vise at hun/han bryr seg om eleven. Guttene har erfart at det stilles lavere forventninger til minoritetsspråklig elever og deres foreldre, noe de er kritiske til. Flere lærere med flerkulturell bakgrunn bør ansettes på skolene.
Description
Masteroppgave i samfunnsarbeid
Publisher
Høgskolen i Bergen

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit