Laget rundt eleven: Å mobilisere støtte rundt elever fra lavinntektsfamilier i ungdomsskolen
Abstract
Norge er et velstående land preget av lite økonomiske forskjeller, men det er likevel mange barn og unge som vokser opp i lavinntektsfamilier. De økonomiske ulikhetene kommer gjerne til synet i skolen. Klær, mat og utstyr kan røpe hvem som har mindre ressurser enn andre. Formålet med denne studien er å undersøke «laget rundt eleven» sine erfaringer og tanker knyttet til ungdom fra lavinntektsfamilier. Skolen har et stort ansvar for å inkludere enhver elev i skolens fellesskap og dette krever både tid og ressurser.
«Laget rundt eleven» har fått et større fokus de siste årene, da lærerne er blitt overbelastet av roller. Dette gjør lærerne avhengig av avlasting fra andre yrkesgrupper for å utføre sin primærjobb, nemlig undervisning. Avlastingen er essensielt for at elever med behov for tilrettelegging skal få den hjelpen de trenger. Tidligere bruk av modeller knyttet til tverrfaglig samarbeid mellom ulike profesjoner har vist positive utfall. Likevel er det varierende hvem som tar i bruk programmer og modeller for å bedre et tett samarbeid rundt sårbare elever. Derfor ønsker jeg å undersøke om det blir lagt et fokus på ungdom fra lavinntektsfamilier i det tverrfaglige samarbeidet. Med bakgrunn i dette uformet jeg følgende problemstilling: Hvordan kan det å etablere «laget rundt eleven» motvirke konsekvenser ved å vokse opp i lavinntektsfamilier?
For å undersøke «laget rundt eleven» sine refleksjoner og erfaringer ble det gjennomført kvalitative intervjuer. Informantene ble tilsendt intervjuguide og informasjonsskriv i forkant av intervjuet. Dette for at informantene kunne forberede seg for hvilke spørsmål som ville bli stilt. Analysen av informantenes erfaringer og refleksjoner viser at det ofte ikke er et spesifikt fokus på unge fra lavinntektsfamilier som en gruppe i seg selv. Det viser seg også at det skulle blitt lagt ned større innsats for å inkludere alle i skolens fellesskap. Dette fremtrer som en viktig, men vanskelig oppgave. Likevel viser det seg at om «laget rundt eleven» klarer å gjøre gode vurderinger og sette inn de nødvendige tiltakene, vil det ha positiv effekt for ungdommene fra lavinntektsfamilier. Tiltaka kan dreie seg om å sette inn leksehjelp ved behov, gratis utstyr til aktivitetsdager eller mentorkurs for disse elevene
Description
Master i samfunnsarbeid. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen