Hvordan åpner eller lukker NAV opp for deltakelse av brukere i et FoU-prosjekt i samarbeid med utdannings- og forskningsfeltet?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3083496Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med semistrukturert intervju som metode.
Problemstillingen for denne oppgaven er:
Hvordan åpner eller lukker NAV opp for deltakelse av brukere i et FoU-prosjekt i samarbeid med utdannings- og forskningsfeltet.
Teoriene vi har brukt for å besvare denne problemstillingen er sosial kapital av Putnam og Woolcock, og Bourdieu sin teori om felt og doxa. Vi har også valgt å bruke samskaping og brukermedvirkning som to modeller for hvordan brukere kan inkluderes i velferdstjenesten og i samarbeidsprosjekter.
Hensikten med oppgaven er å sette lys på hvor viktig det er å inkludere brukere i utviklingen av velferdstjenesten for å kunne gi gode tjenester til dem som trenger det.
Dataene våre er samlet inn gjennom ni semistrukturerte intervjuer hvor noen av informantene hadde tilknytning til NAV i form av å være ansatt, noen var tilknyttet en utdanningsinstitusjonen mens noen var personer med tidligere brukererfaring.
Funnene våre viser at alle vi har intervjuet har gode holdninger til inkludering av brukere og en forståelse for at brukere skal og må inkluderes i tjenestene til NAV, men at rammene til de ansatte ved å inkludere brukere utenom NAVs egen brukerutvalg er begrenset. Sikkerhetsperspektivet i NAV står også sterkt og er en faktor som lukker for inkludering av brukere i form av deltakelse på arrangementer som foregår inne i kontorlokalene.
Beskrivelse
Master i samfunnsarbeid, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen