Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHope, Malin Søreide
dc.contributor.authorSøvik, Sara Crespo
dc.date.accessioned2023-11-02T11:38:14Z
dc.date.available2023-11-02T11:38:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3100252
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. -7. trinn, spesialpedagogikken_US
dc.description.abstractTemaet i denne masteroppgaven er tilrettelegging for nyankomne minoritetsspråklige elever i den norske skolen. Oppgavens problemstilling er formulert som følger: "Hvilke rettigheter og retningslinjer finner vi i utvalgte styringsdokumenter knyttet til tilrettelegging for nyankomne minoritetsspråklige elever i skolen, og hvilke implikasjoner har dette for eleven i praksis?" Videre har vi hatt som mål å besvare følgende forskningsspørsmål: "Hva kan skolen gjøre for å sikre nyankomne minoritetsspråklige elever en likeverdig opplæring?" Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan skoler og lærere kan tilrettelegge for nyankomne minoritetsspråklige elever, med sikte på å bidra til integrering og likeverdige muligheter i skolen. Metodisk har vi benyttet kvalitativ dokumentanalyse som tilnærming og analysert fem offentlige dokumenter. Vi har brukt STC-metoden, som gir et rammeverk for å identifisere sentrale temaer og begreper i dokumentene. De utvalgte styringsdokumentene er utsendt av sentrale myndigheter eller autoriteter med en makt som skal påvirke praksisen og holdningene til pedagogiske aktører i skolen. Gjennom en analyse av disse dokumentene, får vi en dypere forståelse for hvilke krav og forventninger som stilles til skolen i møte med nyankomne minoritetsspråklige elever. Studiens funn viser at de nyankomne minoritetsspråklige elevene har flere rettigheter, og at det er skolen sitt ansvar å sikre at disse blir oppfylt. I tillegg viser funnene hvordan uklare beskrivelser i styringsdokumentene gir et handlingsrom for skoler og lærere, noe som fører til ulike implikasjoner for elevene i praksis. Slik styringsdokumentene er beskrevet i dag, er de nyankomne minoritetsspråklige elevenes opplæringstilbud i stor grad styrt av lærernes kompetanse og skolens tilgang til ressurser. Ved å styrke læreres metaspråklige bevissthet og interkulturelle kompetanse, vil skolene være bedre rustet for å imøtekomme alle elever i en flerspråklig, kulturell og mangfoldig skole. Dette er viktig i arbeidet med å sikre nyankomne minoritetsspråklige elever en likeverdig opplæringen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectminoritetsspråklingen_US
dc.subjecttilretteleggingen_US
dc.titleTilrettelegging for nyankomne minoritetsspråklige elever i skolen: En kvalitativ studie av utvalgte styringsdokumenter i veien mot å sikre elevenes rettigheteren_US
dc.title.alternativeAccommodating newly arrived minority language students in school: A qualitative study of selected policy documents towards ensuring pupils’ rightsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal