dc.contributor.author | Hope, Malin Søreide | |
dc.contributor.author | Søvik, Sara Crespo | |
dc.date.accessioned | 2023-11-02T11:38:14Z | |
dc.date.available | 2023-11-02T11:38:14Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3100252 | |
dc.description | Master i grunnskolelærerutdanning 1. -7. trinn, spesialpedagogikk | en_US |
dc.description.abstract | Temaet i denne masteroppgaven er tilrettelegging for nyankomne minoritetsspråklige elever i den norske skolen. Oppgavens problemstilling er formulert som følger: "Hvilke rettigheter og retningslinjer finner vi i utvalgte styringsdokumenter knyttet til tilrettelegging for nyankomne minoritetsspråklige elever i skolen, og hvilke implikasjoner har dette for eleven i praksis?" Videre har vi hatt som mål å besvare følgende forskningsspørsmål: "Hva kan skolen gjøre for å sikre nyankomne minoritetsspråklige elever en likeverdig opplæring?"
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan skoler og lærere kan tilrettelegge for nyankomne minoritetsspråklige elever, med sikte på å bidra til integrering og likeverdige muligheter i skolen. Metodisk har vi benyttet kvalitativ dokumentanalyse som tilnærming og analysert fem offentlige dokumenter. Vi har brukt STC-metoden, som gir et rammeverk for å identifisere sentrale temaer og begreper i dokumentene. De utvalgte styringsdokumentene er utsendt av sentrale myndigheter eller autoriteter med en makt som skal påvirke praksisen og holdningene til pedagogiske aktører i skolen. Gjennom en analyse av disse dokumentene, får vi en dypere forståelse for hvilke krav og forventninger som stilles til skolen i møte med nyankomne minoritetsspråklige elever.
Studiens funn viser at de nyankomne minoritetsspråklige elevene har flere rettigheter, og at det er skolen sitt ansvar å sikre at disse blir oppfylt. I tillegg viser funnene hvordan uklare beskrivelser i styringsdokumentene gir et handlingsrom for skoler og lærere, noe som fører til ulike implikasjoner for elevene i praksis. Slik styringsdokumentene er beskrevet i dag, er de nyankomne minoritetsspråklige elevenes opplæringstilbud i stor grad styrt av lærernes kompetanse og skolens tilgang til ressurser. Ved å styrke læreres metaspråklige bevissthet og interkulturelle kompetanse, vil skolene være bedre rustet for å imøtekomme alle elever i en flerspråklig, kulturell og mangfoldig skole. Dette er viktig i arbeidet med å sikre nyankomne minoritetsspråklige elever en likeverdig opplæring | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | grunnskolelærerutdanning | en_US |
dc.subject | spesialpedagogikk | en_US |
dc.subject | minoritetsspråkling | en_US |
dc.subject | tilrettelegging | en_US |
dc.title | Tilrettelegging for nyankomne minoritetsspråklige elever i skolen: En kvalitativ studie av utvalgte styringsdokumenter i veien mot å sikre elevenes rettigheter | en_US |
dc.title.alternative | Accommodating newly arrived minority language students in school: A qualitative study of selected policy documents towards ensuring pupils’ rights | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGBSP550 | en_US |