Tilrettelegging for nyankomne minoritetsspråklige elever i skolen: En kvalitativ studie av utvalgte styringsdokumenter i veien mot å sikre elevenes rettigheter
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3100252Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet i denne masteroppgaven er tilrettelegging for nyankomne minoritetsspråklige elever i den norske skolen. Oppgavens problemstilling er formulert som følger: "Hvilke rettigheter og retningslinjer finner vi i utvalgte styringsdokumenter knyttet til tilrettelegging for nyankomne minoritetsspråklige elever i skolen, og hvilke implikasjoner har dette for eleven i praksis?" Videre har vi hatt som mål å besvare følgende forskningsspørsmål: "Hva kan skolen gjøre for å sikre nyankomne minoritetsspråklige elever en likeverdig opplæring?"
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan skoler og lærere kan tilrettelegge for nyankomne minoritetsspråklige elever, med sikte på å bidra til integrering og likeverdige muligheter i skolen. Metodisk har vi benyttet kvalitativ dokumentanalyse som tilnærming og analysert fem offentlige dokumenter. Vi har brukt STC-metoden, som gir et rammeverk for å identifisere sentrale temaer og begreper i dokumentene. De utvalgte styringsdokumentene er utsendt av sentrale myndigheter eller autoriteter med en makt som skal påvirke praksisen og holdningene til pedagogiske aktører i skolen. Gjennom en analyse av disse dokumentene, får vi en dypere forståelse for hvilke krav og forventninger som stilles til skolen i møte med nyankomne minoritetsspråklige elever.
Studiens funn viser at de nyankomne minoritetsspråklige elevene har flere rettigheter, og at det er skolen sitt ansvar å sikre at disse blir oppfylt. I tillegg viser funnene hvordan uklare beskrivelser i styringsdokumentene gir et handlingsrom for skoler og lærere, noe som fører til ulike implikasjoner for elevene i praksis. Slik styringsdokumentene er beskrevet i dag, er de nyankomne minoritetsspråklige elevenes opplæringstilbud i stor grad styrt av lærernes kompetanse og skolens tilgang til ressurser. Ved å styrke læreres metaspråklige bevissthet og interkulturelle kompetanse, vil skolene være bedre rustet for å imøtekomme alle elever i en flerspråklig, kulturell og mangfoldig skole. Dette er viktig i arbeidet med å sikre nyankomne minoritetsspråklige elever en likeverdig opplæring
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanning 1. -7. trinn, spesialpedagogikk