Show simple item record

dc.contributor.authorKristiansen, Malin
dc.date.accessioned2023-10-27T12:04:50Z
dc.date.available2023-10-27T12:04:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3099175
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, spesialpedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen bygger på en dokumentanalyse av tre ulike styringsdokumenter som er relevante i en skole- og utdanningssammenheng. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan blir forståelsen av inkludering i en flerkulturell skole uttrykt i 3 relevante styringsdokumenter, og hvilken betydning har dette for feltet?» Målet med studien er å finne ut hvordan inkluderingsprinsippet blir ivaretatt i sammenheng med minoritetsspråklige elever i den norske flerkulturelle skolen. Utvalget av de tre dokumentene er alle underlagt Kunnskapsdepartementet, som har det overordnede ansvaret for utdanningspolitikken i Norge. Analysemetoden i oppgaven bygger i hovedsak på Malteruds (2017) systematiske tekstkondensering. I tillegg bruker jeg det Jacobsen (2015) kaller for tekstgraving. Funnene fra analysen viser at dokumentene av ulik grad fokuserer på å skape et inkluderende fellesskap. De tre dokumentene er alle opptatt av å synliggjøre mangfoldet og tilpasse opplæringen for alle elever. I ett av dokumentene blir også elevenes psykososiale læringsmiljø beskrevet som særlig viktig for å inkludere alle elever. Likevel kommer det også frem at utydelige beskrivelser av hvordan ting skal skje i praksis i forhold til inkluderingen av minoritetsspråklige elever, samt manglende begreper, kan være problematisk for den enkelte skoles forståelse av dokumentene. Videre vises det til et fokus på demokratiske- og norske verdier i dokumentene, som kan skape et påtvunget konsept av inkluderingsprinsippet, hvor de som er på «innsiden» prøver å inkludere de som er på «utsiden»en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectflerkulturellen_US
dc.subjectkompetanseutviklingen_US
dc.titleInkludering i en flerkulturell skole: En analyse av styringsdokumenter i skolen, med fokus på minoritetsspråklige elever og inkluderingsprinsippeten_US
dc.title.alternativeInclusion in a multicultural school: An analysis of governing documents in school, with focus on language minority students and inclusionen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal