Inkludering i en flerkulturell skole: En analyse av styringsdokumenter i skolen, med fokus på minoritetsspråklige elever og inkluderingsprinsippet
Abstract
Denne masteravhandlingen bygger på en dokumentanalyse av tre ulike styringsdokumenter som er relevante i en skole- og utdanningssammenheng. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan blir forståelsen av inkludering i en flerkulturell skole uttrykt i 3 relevante styringsdokumenter, og hvilken betydning har dette for feltet?» Målet med studien er å finne ut hvordan inkluderingsprinsippet blir ivaretatt i sammenheng med minoritetsspråklige elever i den norske flerkulturelle skolen. Utvalget av de tre dokumentene er alle underlagt Kunnskapsdepartementet, som har det overordnede ansvaret for utdanningspolitikken i Norge. Analysemetoden i oppgaven bygger i hovedsak på Malteruds (2017) systematiske tekstkondensering. I tillegg bruker jeg det Jacobsen (2015) kaller for tekstgraving. Funnene fra analysen viser at dokumentene av ulik grad fokuserer på å skape et inkluderende fellesskap.
De tre dokumentene er alle opptatt av å synliggjøre mangfoldet og tilpasse opplæringen for alle elever. I ett av dokumentene blir også elevenes psykososiale læringsmiljø beskrevet som særlig viktig for å inkludere alle elever. Likevel kommer det også frem at utydelige beskrivelser av hvordan ting skal skje i praksis i forhold til inkluderingen av minoritetsspråklige elever, samt manglende begreper, kan være problematisk for den enkelte skoles forståelse av dokumentene. Videre vises det til et fokus på demokratiske- og norske verdier i dokumentene, som kan skape et påtvunget konsept av inkluderingsprinsippet, hvor de som er på «innsiden» prøver å inkludere de som er på «utsiden»
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, spesialpedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen