Show simple item record

dc.contributor.authorSamuelsen, Meline
dc.date.accessioned2023-10-27T11:38:32Z
dc.date.available2023-10-27T11:38:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3099165
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, spesialpedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne studien handler om ADHD og relasjonsbygging med problemstillingen: «Hvordan oppleves lærer-elev-relasjonen til elever med ADHD? hvordan kan lærere bygge opp gode relasjoner til elever med ADHD? og hvilken betydning har lærer-elev-relasjonen for elever med ADHD?». Formålet med studien var å få økt kunnskap om lærer-elev relasjon og relasjonsbyggende tiltak for elever med ADHD. Studien bygger på teori og forskning om ADHD, relasjon til elever med ADHD og atferdsvansker, relasjonsbygging, relasjonsbygging til elever med atferdsvansker og betydningen god relasjon har for elever med ADHD. Studien har tatt i bruk kvalitativ metode for å besvare problemstillingen. Datamaterialet ble samlet inn ved hjelp av fire strukturerte intervjuer, to tidligere elever med ADHD og to lærere hvor alle informantene var over 18 år. Intervjuene har gitt innsikt i hvordan to tidligere elever med ADHD opplevde relasjonene sine til lærere på barneskolen, samt lærere sitt perspektiv på lærer-elev-relasjonen til elever med ADHD. Sentrale funn gjort i studien viser at det kan være en ulikhet mellom lærernes oppfatning av relasjonen de har til elever med ADHD, og elevene sine oppfatninger av relasjonen. Studien viser også at for å bygge gode relasjoner til elever med ADHD trenger lærere å være forståelsesfulle, tillitsfulle, strukturerte, omsorgsfulle og aksepterende. Det vektlegges også viktigheten av positive møter og tilrettelegging for elevene. Funnene viser at en positiv lærerelev- relasjon har stor betydning for elevenes selvbilde, faglige prestasjoner og atferd i klasserommet. Det viser stor enighet i at eleven skal føle på trygghet og forståelse slik at skolehverdagen blir bedre.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectADHDen_US
dc.titleLærer-elev relasjonen til elever med ADHDen_US
dc.title.alternativeTeacher-student relationship with students having ADHDen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal