Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEskeland, Sondre
dc.date.accessioned2023-10-23T12:28:25Z
dc.date.available2023-10-23T12:28:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098109
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 5. - 10,. trinn, profesjonsrettet pedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractHvert år blir det tildelt ressurser til utviklingsarbeid i norske skoler, med det mål om å forbedre elevenes læringsutbytte. Samtidig skal lærerne utvikle sin kompetanse. Litteraturen antyder at skoleledelse spiller en avgjørende rolle i denne prosessen, og at forankring i personalet har en innvirkning på den varige effekten. Denne kvalitative masteroppgaven undersøker eierskap i arbeid med utvikling på mellomtrinnet. Gjennom semistrukturerte intervjuer utforsker studien hvordan skoleledelse fremmer eierskap blant lærerne og identifiserer faktorer som påvirker utviklingen positivt eller negativt. Forskningsspørsmålene for studien har dreid seg rundt hva skoleleder konkret gjør for at personalet skal få eierskap til arbeidet, og at det skal forankres i personalet. De handler også om hvilke faktorer som kan påvirke utviklingen av eierskap positivt, og hva som eventuelt kan hindre utviklingen av eierskap. Funnene i studien understreker den sentrale rollen til skoleledelsen. De antyder at for å fremme eierskap og engasjement blant personalet, bør skoleledere prioritere lærernes involvering i både utformingen av, og innholdet i, utviklingsarbeidet. Ved å skape muligheter for at lærerne kan bidra, kan kanskje eierskapet styrkesen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectpedagogikken_US
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectprofesjonsretteten_US
dc.titleSkoleledelsens rolle i å fremme eierskap til utviklingsarbeid i skolen: En utforskning av praksis og perspektiveren_US
dc.title.alternativeThe Role of School Leadership in Promoting Ownership of Development Work in Schools: An Exploration of Practice and Perspectivesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUPP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal