dc.contributor.author | Eskeland, Sondre | |
dc.date.accessioned | 2023-10-23T12:28:25Z | |
dc.date.available | 2023-10-23T12:28:25Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3098109 | |
dc.description | Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10,. trinn, profesjonsrettet pedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | Hvert år blir det tildelt ressurser til utviklingsarbeid i norske skoler, med det mål om å forbedre elevenes læringsutbytte. Samtidig skal lærerne utvikle sin kompetanse. Litteraturen antyder at skoleledelse spiller en avgjørende rolle i denne prosessen, og at forankring i personalet har en innvirkning på den varige effekten.
Denne kvalitative masteroppgaven undersøker eierskap i arbeid med utvikling på mellomtrinnet. Gjennom semistrukturerte intervjuer utforsker studien hvordan skoleledelse fremmer eierskap blant lærerne og identifiserer faktorer som påvirker utviklingen positivt eller negativt.
Forskningsspørsmålene for studien har dreid seg rundt hva skoleleder konkret gjør for at personalet skal få eierskap til arbeidet, og at det skal forankres i personalet. De handler også om hvilke faktorer som kan påvirke utviklingen av eierskap positivt, og hva som eventuelt kan hindre utviklingen av eierskap.
Funnene i studien understreker den sentrale rollen til skoleledelsen. De antyder at for å fremme eierskap og engasjement blant personalet, bør skoleledere prioritere lærernes involvering i både utformingen av, og innholdet i, utviklingsarbeidet. Ved å skape muligheter for at lærerne kan bidra, kan kanskje eierskapet styrkes | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | pedagogikk | en_US |
dc.subject | grunnskolelærerutdanning | en_US |
dc.subject | profesjonsrettet | en_US |
dc.title | Skoleledelsens rolle i å fremme eierskap til utviklingsarbeid i skolen: En utforskning av praksis og perspektiver | en_US |
dc.title.alternative | The Role of School Leadership in Promoting Ownership of Development Work in Schools: An Exploration of Practice and Perspectives | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGUPP550 | en_US |