Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHelgevold, Sjur Gilje
dc.date.accessioned2023-10-23T11:42:28Z
dc.date.available2023-10-23T11:42:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098072
dc.descriptionMasteri grunnskolelærerutdanning trinn 5. - 10, musikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractHensikten med studien har vært å finne ut hvordan erfarne musikklærere i grunnskolen arbeider med klasseledelse og involvering av elever i sin musikkundervisning. Gjennom studien har jeg fått innsikt i hva to musikklærere legger i klasseledelse og involvering, hvilke muligheter og utfordringer disse fenomenene kan by på, og konkrete tiltak og tilnærminger som kan bidra i arbeid med klasseledelse og involvering av elever i musikkundervisning. Studien har følgende problemstilling: Hvordan kan man jobbe med klasseledelse i grunnskolen slik at elevene blir involvert i musikkundervisningen? For å hjelpe med å finne svar på denne problemstillingen har jeg hentet data fra to musikklærere. Begge lærerne har formell musikklærerutdanning og god erfaring i musikk fra yrkeslivet og ellers. Hver lærer har blitt intervjuet og observert i sin musikkundervisning. En informant jobber på mellomtrinnet, mens den andre jobber på ungdomstrinnet. Funnene fra studien viser at musikklærerne er svært positive til elevinvolvering i musikkundervisningen. De arbeider der de kan med å få alle elever involvert, og har forskjellige tiltak de kan sette inn om de opplever at elever er unnvikende og melder seg ut. Et annet funn fra studien viser at lærerne ser på klasseledelse som viktig i forhold til elevers læring. De ser viktigheten av å ha struktur på undervisning, skape trygge miljø for elevene å lære i, og å bygge gode relasjoner med deres elever, samt elevene seg imellom. En klasseleder i musikk skal lede gjennom faglig kompetanse, gå foran som eksempel og by på seg selv. Glede i musikkfaget er noe som begge lærerne vektlegger i deres undervisning. Funnene forteller oss om muligheter og utfordringer man kan møte som musikklærer i grunnskolen når man skal være klasseleder og involvere elever i musikkundervisning. Funnene er fra samtaler med erfarne musikklærere og observasjon av deres praksis, og er derfor relevant for praksisfeltet. Jeg har ikke funnet tidligere forskning på musikklæreres klasseledelse og involvering av elever i musikkundervisningen i norsk grunnskole. Denne studien bidrar derfor med kunnskap til det musikkpedagogiske forskningsfeltet om muligheter og utfordringer for klasseledelse og involvering av elever i musikkundervisningen på mellomtrinnet og ungdomstrinnet i grunnskolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectmusikken_US
dc.subjectmusikkundervisningen_US
dc.subjectklasseledelseen_US
dc.titleKlasseledelse og involvering av elever i musikkundervisningen_US
dc.title.alternativeClassroom management and involvement of students in music educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUMU550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal