Klasseledelse og involvering av elever i musikkundervisning
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3098072Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for kunstfag [263]
Sammendrag
Hensikten med studien har vært å finne ut hvordan erfarne musikklærere i grunnskolen arbeider med klasseledelse og involvering av elever i sin musikkundervisning. Gjennom studien har jeg fått innsikt i hva to musikklærere legger i klasseledelse og involvering, hvilke muligheter og utfordringer disse fenomenene kan by på, og konkrete tiltak og tilnærminger som kan bidra i arbeid med klasseledelse og involvering av elever i musikkundervisning. Studien har følgende problemstilling:
Hvordan kan man jobbe med klasseledelse i grunnskolen slik at elevene blir involvert i musikkundervisningen?
For å hjelpe med å finne svar på denne problemstillingen har jeg hentet data fra to musikklærere. Begge lærerne har formell musikklærerutdanning og god erfaring i musikk fra yrkeslivet og ellers. Hver lærer har blitt intervjuet og observert i sin musikkundervisning. En informant jobber på mellomtrinnet, mens den andre jobber på ungdomstrinnet.
Funnene fra studien viser at musikklærerne er svært positive til elevinvolvering i musikkundervisningen. De arbeider der de kan med å få alle elever involvert, og har forskjellige tiltak de kan sette inn om de opplever at elever er unnvikende og melder seg ut. Et annet funn fra studien viser at lærerne ser på klasseledelse som viktig i forhold til elevers læring. De ser viktigheten av å ha struktur på undervisning, skape trygge miljø for elevene å lære i, og å bygge gode relasjoner med deres elever, samt elevene seg imellom. En klasseleder i musikk skal lede gjennom faglig kompetanse, gå foran som eksempel og by på seg selv. Glede i musikkfaget er noe som begge lærerne vektlegger i deres undervisning.
Funnene forteller oss om muligheter og utfordringer man kan møte som musikklærer i grunnskolen når man skal være klasseleder og involvere elever i musikkundervisning. Funnene er fra samtaler med erfarne musikklærere og observasjon av deres praksis, og er derfor relevant for praksisfeltet. Jeg har ikke funnet tidligere forskning på musikklæreres klasseledelse og involvering av elever i musikkundervisningen i norsk grunnskole. Denne studien bidrar derfor med kunnskap til det musikkpedagogiske forskningsfeltet om muligheter og utfordringer for klasseledelse og involvering av elever i musikkundervisningen på mellomtrinnet og ungdomstrinnet i grunnskolen.
Beskrivelse
Masteri grunnskolelærerutdanning trinn 5. - 10, musikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen