Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolheim, Tommy
dc.date.accessioned2023-10-23T11:31:55Z
dc.date.available2023-10-23T11:31:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098062
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, musikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å se hvordan elever opplever digitale arbeidsmåter i musikkfaget, og undersøke hvordan digitale undervisningspraksiser kan arbeides med i forhold til kjerneelementet «lage musikk» fra læreplanen i musikk. Problemstillingen denne oppgaven har som utgangspunkt er «Hvordan kan man realisere kjerneelementet “lage musikk” på mellomtrinnet med hjelp av digitale verktøy, og med bearbeiding av egne lydopptak som læringsaktivitet?». Studien forankrer seg i hermeneutisk forskingsdesign og en designteoretisk tilnærming til læring. Metoden for datainnsamling har vært aksjonsforskning, mer spesifikt dialogbasert aksjonsforskning og praktikerforskning. Datamaterialet består av didaktiske planer, refleksjonslogg, observasjonsnotat og transkripsjoner av gruppeintervju som ble analysert med utgangspunkt i LDS-modellen til Selander & Kress (2010) og rammeverket for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse. Funnene indikerer og støtter andre studier i at digitale verktøy kan virke motiverende, og at teknologiske hindringer er for det meste unnværlig noe som kan føre til frustrasjon. Elevene uttrykker også ønske om mer variasjon i faget. Et annet viktig punkt som tas opp er hvordan lærerens forståelse for de digitale omgivelsene påvirker læringsutbyttet til elevene, og hvordan dette medfører behov for en utvidet forståelse av hvordan vi ser på læringen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectmusikken_US
dc.subjectmusikkskapingen_US
dc.titleMusikkskaping i digitale omgivelser: En kvalitativ studie av bearbeiding av egne lydklipp som læringsaktiviteten_US
dc.title.alternativeMusic-making in digital spaces: A qualitative study of processing of one’s own audio recordings as a learning activityen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBMU550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal