Musikkskaping i digitale omgivelser: En kvalitativ studie av bearbeiding av egne lydklipp som læringsaktivitet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3098062Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for kunstfag [264]
Sammendrag
Formålet med denne studien har vært å se hvordan elever opplever digitale arbeidsmåter i musikkfaget, og undersøke hvordan digitale undervisningspraksiser kan arbeides med i forhold til kjerneelementet «lage musikk» fra læreplanen i musikk.
Problemstillingen denne oppgaven har som utgangspunkt er «Hvordan kan man realisere kjerneelementet “lage musikk” på mellomtrinnet med hjelp av digitale verktøy, og med bearbeiding av egne lydopptak som læringsaktivitet?».
Studien forankrer seg i hermeneutisk forskingsdesign og en designteoretisk tilnærming til læring. Metoden for datainnsamling har vært aksjonsforskning, mer spesifikt dialogbasert aksjonsforskning og praktikerforskning. Datamaterialet består av didaktiske planer, refleksjonslogg, observasjonsnotat og transkripsjoner av gruppeintervju som ble analysert med utgangspunkt i LDS-modellen til Selander & Kress (2010) og rammeverket for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse.
Funnene indikerer og støtter andre studier i at digitale verktøy kan virke motiverende, og at teknologiske hindringer er for det meste unnværlig noe som kan føre til frustrasjon. Elevene uttrykker også ønske om mer variasjon i faget. Et annet viktig punkt som tas opp er hvordan lærerens forståelse for de digitale omgivelsene påvirker læringsutbyttet til elevene, og hvordan dette medfører behov for en utvidet forståelse av hvordan vi ser på læring
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, musikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen