«Det er veldig vanskelig å sette ord på» En kritisk diskursanalyse av presentasjonen av muntlige ferdigheter i ulike diskurser
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3093661Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien handler om omtalen av muntlige ferdigheter i matematikkfaget. Muntlige ferdigheter er en del av opplæringen elevene skal ha, i alle fag. Muntlige ferdigheter blir definert som en ferdighet som omhandler lytte, tale og samtale, samt andre delferdigheter. Matematikkfaget har ryktet på seg å være et «stille» fag hvor elevene jobber med oppgaver separat. Forskning viser at muntlige ferdigheter er underforstått i matematikkopplæringen, og at det er en ferdighet som kan hjelpe med matematikkforståelsen.
Studien forsøker å svare på problemstillingen: Hvordan fremstilles og omtales muntlige ferdigheter i offentlige dokumenter og i intervju med tre matematikklærere i begynneropplæringen? Det er tilhørende to forskningsspørsmål som kommer under problemstillingen som lyder 1) Er det forskjell i omtalen på muntlige ferdigheter mellom tekstene? 2)Hvis det er forskjell, hvordan viser den seg i tekstene? Formålet med studien er å finne ut hvilke begrep som brukes i lys av muntlige ferdigheter, samt hvordan dette kommer til uttrykk i ulike diskurser. Empirien for studien er tre offentlige dokumenter, samt tre intervju med lærere i begynneropplæringen. For å svare på problemstillingen og forskningsspørsmålene er det gjennomført en kritisk diskursanalyse (KDA) som er gjort gjennom en fire-stegs-analyse.
Sentrale funn i studien viser til at muntlige ferdigheter er preget av mange forskjellige begrep og delferdigheter. Konklusjonen viser at muntlige ferdigheter fremstilles og omtales som en ressurs som brukes til å tilegne matematisk kunnskap både i de offentlige dokumentene, samt i intervjuene med tre matematikklærere i begynneropplæringen. Det viktigste poenget fra studien er hvordan det er et stort sprik i forståelsen av tilegnelse av matematisk kunnskap gjennom muntlige ferdigheter. De offentlige dokumentene legger til grunn at muntlige ferdigheter skal brukes av elevene til å tilegne seg matematisk kunnskap, mens intervjuene viser hvordan lærerne bruker muntlige ferdigheter til å få innsikt i elevenes tilegnelse av kompetanse
Beskrivelse
Begynneropplæring i norsk og matematikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett/Institutt for språk, matematikk og tolkning