Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWisbech, Andrea C. K.
dc.date.accessioned2023-10-03T08:04:10Z
dc.date.available2023-10-03T08:04:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3093661
dc.descriptionBegynneropplæring i norsk og matematikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett/Institutt for språk, matematikk og tolkningen_US
dc.description.abstractDenne studien handler om omtalen av muntlige ferdigheter i matematikkfaget. Muntlige ferdigheter er en del av opplæringen elevene skal ha, i alle fag. Muntlige ferdigheter blir definert som en ferdighet som omhandler lytte, tale og samtale, samt andre delferdigheter. Matematikkfaget har ryktet på seg å være et «stille» fag hvor elevene jobber med oppgaver separat. Forskning viser at muntlige ferdigheter er underforstått i matematikkopplæringen, og at det er en ferdighet som kan hjelpe med matematikkforståelsen. Studien forsøker å svare på problemstillingen: Hvordan fremstilles og omtales muntlige ferdigheter i offentlige dokumenter og i intervju med tre matematikklærere i begynneropplæringen? Det er tilhørende to forskningsspørsmål som kommer under problemstillingen som lyder 1) Er det forskjell i omtalen på muntlige ferdigheter mellom tekstene? 2)Hvis det er forskjell, hvordan viser den seg i tekstene? Formålet med studien er å finne ut hvilke begrep som brukes i lys av muntlige ferdigheter, samt hvordan dette kommer til uttrykk i ulike diskurser. Empirien for studien er tre offentlige dokumenter, samt tre intervju med lærere i begynneropplæringen. For å svare på problemstillingen og forskningsspørsmålene er det gjennomført en kritisk diskursanalyse (KDA) som er gjort gjennom en fire-stegs-analyse. Sentrale funn i studien viser til at muntlige ferdigheter er preget av mange forskjellige begrep og delferdigheter. Konklusjonen viser at muntlige ferdigheter fremstilles og omtales som en ressurs som brukes til å tilegne matematisk kunnskap både i de offentlige dokumentene, samt i intervjuene med tre matematikklærere i begynneropplæringen. Det viktigste poenget fra studien er hvordan det er et stort sprik i forståelsen av tilegnelse av matematisk kunnskap gjennom muntlige ferdigheter. De offentlige dokumentene legger til grunn at muntlige ferdigheter skal brukes av elevene til å tilegne seg matematisk kunnskap, mens intervjuene viser hvordan lærerne bruker muntlige ferdigheter til å få innsikt i elevenes tilegnelse av kompetanseen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Det er veldig vanskelig å sette ord på» En kritisk diskursanalyse av presentasjonen av muntlige ferdigheter i ulike diskurseren_US
dc.title.alternative“It’s very difficult to put into words” A critical discourse analysis of the presentation of oral skills in different discoursesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBBNM550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal