Opplevelse av bevegelsesglede i kroppsøvingsfaget
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3092962Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bevegelsesglede ble vektlagt som begrep i ny lærerplan for kroppsøving. Det ble derfor relevant å stille følgende problemstilling: «Hvordan opplever elever på ungdomstrinnet at bevegelsesglede oppstår i kroppsøvingsfaget?» Oppgaven belyser fenomenet bevegelsesglede i kroppsøvingsfaget, der det fenomenologiske perspektivet inkluderes.
Som teoretisk forankring til oppgaven blir lærerplanen for kroppsøvingsfaget presentert, samt et historisk blikk på fagets utvikling. Videre blir Maurice Merleau-Ponty sin kroppsfenomenologi inkludert for å danne et bilde av det helhetlige mennesket for å skape en forståelse av hvordan glede kan oppstå. Avsluttende blir det lagt syn på de teoretiske perspektivene om bevegelsesglede, anerkjennelse og relasjoner.
For å finne svar på problemstillingen ble det benyttet kvalitativ metode med fokusgruppeintervjuer av elever på ungdomsskolen. Intervjumaterialet ble videre omgjort til tekst med transkribering etterfulgt av en tematisk analyse. Den tematiske analysen dannet oversikten over det som blir presentert som studiens resultater og relevante funn for å besvare problemstillingen.
Funnene viser at elevene erfarer glede gjennom sosiale relasjoner. De finner glede ved å være i bevegelse og aktivitet sammen med venner. I den grad blir også kroppsøvingslæreren som legger til rette for å danne gode relasjoner, og vennskap viktig. Fra kroppsøvingslæreren utpeker elevene lag- og samarbeidsaktiviteter som med å skape glede. Aktiviteter som krever samarbeid og dermed danner en kroppslig trygghet og anerkjennelse av hverandre. Det medfører trygghet til deltakelse, uavhengig av deres forutsetninger og kan la gleden oppstå. Opplevelse av mestring blir også gjentakende nevnt som viktig for å erfare bevegelsesglede i kroppsøvingsfaget.
Beskrivelse
Master i idrettsvitenskap (MIDR506)
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for idrett, kosthold og naturfag
2023