Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWaale, Oda Hov
dc.date.accessioned2023-09-29T08:07:45Z
dc.date.available2023-09-29T08:07:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092962
dc.descriptionMaster i idrettsvitenskap (MIDR506) Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for idrett, kosthold og naturfag 2023en_US
dc.description.abstractBevegelsesglede ble vektlagt som begrep i ny lærerplan for kroppsøving. Det ble derfor relevant å stille følgende problemstilling: «Hvordan opplever elever på ungdomstrinnet at bevegelsesglede oppstår i kroppsøvingsfaget?» Oppgaven belyser fenomenet bevegelsesglede i kroppsøvingsfaget, der det fenomenologiske perspektivet inkluderes. Som teoretisk forankring til oppgaven blir lærerplanen for kroppsøvingsfaget presentert, samt et historisk blikk på fagets utvikling. Videre blir Maurice Merleau-Ponty sin kroppsfenomenologi inkludert for å danne et bilde av det helhetlige mennesket for å skape en forståelse av hvordan glede kan oppstå. Avsluttende blir det lagt syn på de teoretiske perspektivene om bevegelsesglede, anerkjennelse og relasjoner. For å finne svar på problemstillingen ble det benyttet kvalitativ metode med fokusgruppeintervjuer av elever på ungdomsskolen. Intervjumaterialet ble videre omgjort til tekst med transkribering etterfulgt av en tematisk analyse. Den tematiske analysen dannet oversikten over det som blir presentert som studiens resultater og relevante funn for å besvare problemstillingen. Funnene viser at elevene erfarer glede gjennom sosiale relasjoner. De finner glede ved å være i bevegelse og aktivitet sammen med venner. I den grad blir også kroppsøvingslæreren som legger til rette for å danne gode relasjoner, og vennskap viktig. Fra kroppsøvingslæreren utpeker elevene lag- og samarbeidsaktiviteter som med å skape glede. Aktiviteter som krever samarbeid og dermed danner en kroppslig trygghet og anerkjennelse av hverandre. Det medfører trygghet til deltakelse, uavhengig av deres forutsetninger og kan la gleden oppstå. Opplevelse av mestring blir også gjentakende nevnt som viktig for å erfare bevegelsesglede i kroppsøvingsfaget.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectBevegelsesgledeen_US
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.subjectOpplevelseen_US
dc.subjectKroppsfenomenologien_US
dc.titleOpplevelse av bevegelsesglede i kroppsøvingsfageten_US
dc.title.alternativeExperience of joy of movement in physical educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMIDR506en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal