Bildebokens potensiale i undervisning av folkehelse og livsmestring i norskfaget.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3091899Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har hatt som formål å undersøke følgende problemstilling: Hvordan forstår norsklærere i begynneropplæringen det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring, og hvordan bruker de bildebøker til å implementere temaet i sin undervisning? For å få svar på problemstillingen benytter jeg meg av kvalitativ metode, ved å intervjue fem norsklærere i begynneropplæringen om deres tanker, refleksjoner og erfaringer om temaet.
Norsklærerne viser lik forståelse av folkehelse og livsmestring, hvor alle legger mest vekt på livsmestring. Lærerens forståelse av temaet folkehelse og livsmestring blir diskutert opp mot Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020, Stortingsmelding 28 og rapporten av Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner. Lærerne nevner fire måter til hvordan de bruker bildebøker til å implementere temaet i undervisningen, og funnene blir diskutert opp mot litteraturteori av Martha Nussbaum og Maria Nikolajeva. For å implementere det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i undervisningen benytter norsklærerne bildebøkene til at elevene kan utøve empati, sette seg inn i de fiktive karakterene, bildene og litterære samtaler. Disse kan bidra til at elevene utvikler empati, og dermed kan lære å sette seg inn i andre menneskers situasjoner og tanker.
Beskrivelse
MGBNO 550 Norsk 3, emne 4
Fakultetet for lærerutdanningen kultur og idrett (FLKI)
Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking
2023