dc.contributor.author | Moldskred, Malin | |
dc.date.accessioned | 2023-09-26T06:14:43Z | |
dc.date.available | 2023-09-26T06:14:43Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3091899 | |
dc.description | MGBNO 550 Norsk 3, emne 4
Fakultetet for lærerutdanningen kultur og idrett (FLKI)
Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking
2023 | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har hatt som formål å undersøke følgende problemstilling: Hvordan forstår norsklærere i begynneropplæringen det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring, og hvordan bruker de bildebøker til å implementere temaet i sin undervisning? For å få svar på problemstillingen benytter jeg meg av kvalitativ metode, ved å intervjue fem norsklærere i begynneropplæringen om deres tanker, refleksjoner og erfaringer om temaet.
Norsklærerne viser lik forståelse av folkehelse og livsmestring, hvor alle legger mest vekt på livsmestring. Lærerens forståelse av temaet folkehelse og livsmestring blir diskutert opp mot Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020, Stortingsmelding 28 og rapporten av Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner. Lærerne nevner fire måter til hvordan de bruker bildebøker til å implementere temaet i undervisningen, og funnene blir diskutert opp mot litteraturteori av Martha Nussbaum og Maria Nikolajeva. For å implementere det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i undervisningen benytter norsklærerne bildebøkene til at elevene kan utøve empati, sette seg inn i de fiktive karakterene, bildene og litterære samtaler. Disse kan bidra til at elevene utvikler empati, og dermed kan lære å sette seg inn i andre menneskers situasjoner og tanker. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Bildebok | en_US |
dc.subject | Livsmestring | en_US |
dc.subject | Folkehelse | en_US |
dc.subject | Undervisning | en_US |
dc.title | Bildebokens potensiale i undervisning av folkehelse og livsmestring i norskfaget. | en_US |
dc.title.alternative | The pictuerebooks potential in the teaching of public health and life skills in the Norwegian subjects. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGBNO550 | en_US |