Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorÅgotnes, Martine
dc.date.accessioned2023-09-06T12:22:00Z
dc.date.available2023-09-06T12:22:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087756
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 1. - 7. trinn, samfunnsfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractI denne masteroppgaven skal jeg svare på problemstillingen: Hvilke forståelse har elever på mellomtrinnet av demokrati og menneskerettigheter? Denne problemstillingen skal svares på ved hjelp av de tre forskningsmetodene intervju, observasjon og spørreskjema. Teorien som blir brukt for å analysere funnene fra forskningen er utvalgte teorier knyttet til demokrati og menneskerettigheter, samt rammeteori. Det er tre hovedfunn i denne masteroppgaven. Det første er at norske elever har en forventning om at alle land har demokrati organisert likt som Norge. Det andre funnet handler om at selv når elevene blir konfrontert med menneskerettighetsbrudd, kan de ha problemer med å identifisere hvilke rettigheter som blir brutt. Det siste funnet handler om at elevene har et «vi» vs «de andre»-syn, der Norge får rollen som en «hjelpende hånd».en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectsamfunnsfagen_US
dc.subjectmellomtrinneten_US
dc.subjectdemokratien_US
dc.subjectmenneskerettigheteren_US
dc.titleBalansekunst på mellomtrinnet: En studie av elevers forståelse av demokrati og menneskerettigheteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBSAen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal