Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDagestad, Victoria Skjoldal
dc.date.accessioned2023-09-06T11:26:15Z
dc.date.available2023-09-06T11:26:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087727
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdannigen 1.- 7. trinn, samfunnsfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg læreplanene i delstatene Texas og Massachusetts i USA. Jeg har valgt å se på læreplanene i samfunnsfag fra grade 3 til grade 5 i de to delstatene og sammenligne innholdet opp mot hverandre. Masteroppgavens problemstilling er som følger: Hva er innholdet i samfunnsfaget for små/mellomtrinnet («3-5» grade i USA) i to utvalgte amerikanske delstater? Videre følger underspørsmål som omhandler hvilke likheter og forskjeller som finnes, hvordan vi kan forstå eventuelle likheter og forskjeller og om det er noe som er utelatt fra fagområdet. For å undersøke problemstillingen vil jeg bruke kvalitativ innholdsanalyse i kombinasjon med en komparativ casestudie som metode. Det teoretiske rammeverket tar for seg teori om læreplaner og læreplaner i USA. I tillegg vil det også inneholde ulike aspekter ved forskningen på spesielt minoritetsperspektivet i utdanningen i USA, og hvor dette står i dagens utdanning. Jeg vil bruke Goodlads teori om læreplannivåer som analytisk rammeverk. Funnene er kategorisert i kategoriene; Urbefolkning og andre kulturers representasjon i læreplanen, Hvordan verden utenfor USA er presentert i læreplanene, patriotisme og slaveri i USAs Historie: den bortgjemte siden av amerikansk historie. Jeg vil også sammenligne oppbygningen av læreplanene, i tillegg til kategoriene over. Hovedfunnene i analysen er at læreplanene er ulike på mange aspekter. Urbefolkning og andre kulturer får ulikt fokus i de to ulike læreplanene, verden utenfor USA får sjelden oppmerksomhet i både Texas og Massachusetts, Texas er svært patriotisk i forhold til Massachusetts, og kunnskapene om slaver og slavehandel i USA er svært ulikt representert med kun én benevnelse i Texas, i motsetning til Massachusetts grundige gjennomgåelse av tema. I konklusjonen diskuterer jeg implikasjoner av analysen for den norske skolenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectsamfunnsfagen_US
dc.subjectTexasen_US
dc.subjectMassachusettsen_US
dc.subjectlærerplanen_US
dc.titleEn sammenlignende innholdsanalyse av læreplanen i samfunnsfag i Texas og Massachusettsen_US
dc.title.alternativeA comparative content analysis of social studies curriculum in Texas and Massachusettsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBSA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal