Show simple item record

dc.contributor.authorLien, Henriette
dc.date.accessioned2023-08-01T12:43:00Z
dc.date.available2023-08-01T12:43:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082155
dc.descriptionMaster Grunnskolelærer 5-10 Fakultet for lærer utdanning, kultur og idrett (FLKI) Institutt for pedagogikk , samfunnsfag og religionen_US
dc.description.abstractTemaer nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningen. Det er i studien etsærlig fokus på et likeverdigpartnerskap mellompartene: lærerutdanningsskolen og lærerutdanningsinstitusjonen. Formålet med studiener å undersøke partnerskapgjennom aktørenes egne refleksjoner, erfaringerog opplevelserover sitt arbeid tilknyttet partnerskapet og hvordan aktørene samhandler. Problemstillingen for denne forskningsstudiener: «Hvordan utvikles profesjonspraksis i lærerutdanningsskoler?» Forskningen bygger på kvalitative intervju og observasjon, der detble gjennomført innhenting av data på fire av seks lærerutdanningsskoler i ulike kommuner på Vestlandet. Alle campusene, Stord, Bergen og Sogndalsomtilbyr lærerutdanning ved HVL var representerti observasjonav lærerutdanningsmøter. Observasjon ble brukt som et supplement til intervju for å få innsikt i relasjoner mellom aktøreneog hvordan rollene ble utøvd.I intervju hadde jeg fokus på begrepene; profesjonsutvikling, organisering, profesjonsfellesskap, samarbeidog rolle. Ved å analysere og diskutere funn fra intervjuog observasjon i lys av oppgavens teoretiske grunnlag har jeg belyst studiens tema, samt forsøktå svare på problemstillingen. I dokumenteneLærerutdanning 2025–nasjonal strategi for lærerutdanningeneog Partnerskap i lærerutdanningene –et kunnskapsgrunnlag: Delrapport 1,utledes grunnlaget for lærerutdanningsskoler. Jeg støtter meg på Parsons teori om profesjon, og Imsen sin organisasjonsteori. Videre bygger oppgaven på Martinussen sin teori om sosiologiske tenkemåter. Annen relevant teori erhvordan aktører tenker og handler og makt i et aktørperspektiv. Av analysen og diskusjonen kommet det frem at aktørene har gode refleksjoner rundt et likeverdig partnerskapog innfallsvinkelentil kvalitet i lærerutdanningen synes å være gjennom forskningsprosjekter. Her retter aktørene blikket mot koherens i lærerutdanningen, i vektlegging av teoretisk og praktisk kunnskap i profesjonsutdanningen av lærere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan utvikles profesjonspraksis i lærerutdanningsskoler?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUSA550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal