Hvordan utvikles profesjonspraksis i lærerutdanningsskoler?
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3082155Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaer nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningen. Det er i studien etsærlig fokus på et likeverdigpartnerskap mellompartene: lærerutdanningsskolen og lærerutdanningsinstitusjonen. Formålet med studiener å undersøke partnerskapgjennom aktørenes egne refleksjoner, erfaringerog opplevelserover sitt arbeid tilknyttet partnerskapet og hvordan aktørene samhandler. Problemstillingen for denne forskningsstudiener:
«Hvordan utvikles profesjonspraksis i lærerutdanningsskoler?»
Forskningen bygger på kvalitative intervju og observasjon, der detble gjennomført innhenting av data på fire av seks lærerutdanningsskoler i ulike kommuner på Vestlandet. Alle campusene, Stord, Bergen og Sogndalsomtilbyr lærerutdanning ved HVL var representerti observasjonav lærerutdanningsmøter. Observasjon ble brukt som et supplement til intervju for å få innsikt i relasjoner mellom aktøreneog hvordan rollene ble utøvd.I intervju hadde jeg fokus på begrepene; profesjonsutvikling, organisering, profesjonsfellesskap, samarbeidog rolle. Ved å analysere og diskutere funn fra intervjuog observasjon i lys av oppgavens teoretiske grunnlag har jeg belyst studiens tema, samt forsøktå svare på problemstillingen.
I dokumenteneLærerutdanning 2025–nasjonal strategi for lærerutdanningeneog Partnerskap i lærerutdanningene –et kunnskapsgrunnlag: Delrapport 1,utledes grunnlaget for lærerutdanningsskoler. Jeg støtter meg på Parsons teori om profesjon, og Imsen sin organisasjonsteori. Videre bygger oppgaven på Martinussen sin teori om sosiologiske tenkemåter. Annen relevant teori erhvordan aktører tenker og handler og makt i et aktørperspektiv.
Av analysen og diskusjonen kommet det frem at aktørene har gode refleksjoner rundt et likeverdig partnerskapog innfallsvinkelentil kvalitet i lærerutdanningen synes å være gjennom forskningsprosjekter. Her retter aktørene blikket mot koherens i lærerutdanningen, i vektlegging av teoretisk og praktisk kunnskap i profesjonsutdanningen av lærere.
Beskrivelse
Master Grunnskolelærer 5-10
Fakultet for lærer utdanning, kultur og idrett (FLKI) Institutt for pedagogikk ,
samfunnsfag og religion