Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFærøvik, Kasper Sandven
dc.contributor.authorRinde, Sondre Oppedal
dc.date.accessioned2023-07-03T09:24:01Z
dc.date.available2023-07-03T09:24:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075310
dc.descriptionMasteroppgave i kroppsøving, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractBakgrunn: Kroppsøving er et læringsfag som skal bidra til at elever lærer, sanser, skaper og opplever med kroppen. Faget skal bidra til at elever utvikler kompetanse innen trening, helse og livsstil, samtidig som det skal motivere til å holde en aktiv og helsefremmende livsstil etter endt skolegang og i et fremtidig arbeidsliv. Et økende antall studier viser hvordan elever faller ut av kroppsøvingsundervisningen, spesielt i ungdomsskolen og videregående skole. Studier viser også hvordan negativ opplevelse i kroppsøvingsfaget påvirker deltakelsen i aktiviteter, og hvordan elever uttrykker sin misnøye med faget. Lyngstad (2010) forklarer atferd som innebærer å skjule sin misnøye i faget, noe som blir definert som skjuleteknikker. På bakgrunn av dette tar denne masteroppgaven for seg om skjuleteknikker tas i bruk hos elever på mellomtrinnet, og eventuelt hvilke skjuleteknikker dette er. I likhet med frafall hos elevers deltakelse i kroppsøvingsfaget, finner vi samme negative tendens i den organiserte idretten. Norges Idrettsforbund (NIF, 2021) viser til et stort antall medlemmer som melder seg ut av de ulike idrettsforbundene i overgang fra barneskole til ungdomsskolen. I den forbindelse tar masteroppgaven også for seg om det finnes en sammenheng knyttet til elevers bruk av skjuleteknikker i kroppsøvingsfaget og deltakelse i organiserte idrett på fritiden. Formål: I denne studien ser vi nærmere på i hvilken grad skjuleteknikker benyttes av elever på mellomtrinnet i kroppsøvingsundervisningen. Det blir også sett om det er en sammenheng knyttet til elevers deltakelse i organisert idrett på fritiden og bruken av skjuleteknikker i kroppsøvingsfaget. Metode: For å svare på problemstillingen ble det tatt i bruk en kvantitativ forskningsmetode i form av spørreskjema. Studien tar utgangspunkt i noen av de allerede validerte spørsmålene i kartleggingsstudien til Moen med kolleger (2018), men også ikke-validerte spørsmål som er laget for å belyse problemstillingen på best mulig måte. Svaralternativene tar utgangspunkt i rangordnede svar, i tillegg til at alle spørsmålene er gjort obligatorisk. Valg av kandidater er til en viss grad randomisert. På bakgrunn av tidligere praksisopphold og god relasjon til administrasjonen på skolen, skapte dette muligheter for å gjennomføre undersøkelsen på mellomtrinnet på denne skolen. Alle elevene på mellomtrinnet ble invitert, men 5. klasse valgte å trekke seg underveis. Dette førte til at antall kandidater ble redusert, og dermed var det i overkant av 80 elever som ble invitert til å delta. Av de inviterte gav 57 elever frivillig, informert samtykke til å delta i studien. Etter gjennomførelsen viser det seg at det kun er 51 elever som er fullstendig registrert. De resterende kan ha valgt å trekke seg underveis eller hatt tekniske problemer, noe som gjorde at de ikke fikk levert spørreskjemaet. Resultater: Elevene på mellomtrinnet tar i bruk ulike skjuleteknikker for å unngå ubehagelige situasjoner som kan gå ut over deres selvbilde. Dette vises gjennom en aktiv- og passiv elevrolle. Vår studie viser at frykten for å dumme seg ut eller å gjøre feil, er den aktive skjuleteknikken som kommer til uttrykk. Resultatene viser at det å glemme gymtøy og late som man har vondt er passive skjuleteknikker som elever benytter for å unngå tape ansikt ovenfor sine medelever i kroppsøvingsundervisningen. Noen av elevene oppgir å glemme gymtøy «veldig ofte», «ofte» eller «av og til». Halvparten av elevene opplever å ikke få ta del i kroppsøvingsundervisningen når de har glemt gymtøy. Resultatene viser til at lærerenes praktisering av faget kan påvirke elevens bruk av skjuleteknikker. Studien viser og en sammenheng mellom elevenes deltakelse i organisert idrett og bruken av skjuleteknikker i kroppsøvingsfaget. Gjennom aspekter som mestringstro og erfaringer, kommer det frem hvordan elever som driver med organisert idrett på fritiden opplever kroppsøvingsfaget på en mer positiv måte. Konklusjon: Skjuleteknikker i kroppsøvingsfaget er et fenomen som benyttes av elever på mellomtrinnet. Måten læreren legger til rette for elevmedvirkning, aktivitetsvalg, praktisering av læreplanen og egen undervisningspraksis, er faktorer som påvirker elevene sin deltakelse og bruk av skjuleteknikker i kroppsøvingsundervisningen. Elever som deltakelse i organisert idrett på fritiden viser til et større engasjement og deltakelse i faget, enn elever som ikke driver med det. Disse elevforskjellene kommer tydelig frem i aspekter som involvering og intensitet hos elevene i faget. Til videre forskning kunne det vært interessant å gjennomføre studier med flere kandidater. Samtidig kan det være en ide å gjøre samme studie på ungdomsskolen for å få en direkte sammenligning. En slik studie kan bidra til å se nærmere på årsaker for elevers negative opplevelse og frafall i kroppsøvingsfaget i overgangen fra mellomtrinnet til ungdomsskole. Dette kan bidra til å gi lærere innsikt i potensielle årsaker for at elever ikke trives i faget, noe som kan bidra i deres videre arbeid for å øke elevers deltakelse og motivasjon i fageten_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectskjuleteknikkeren_US
dc.subjectidretten_US
dc.subjectelevrolleen_US
dc.titleEn kvantitativ studie vedrørende elevers bruk av skjuleteknikker i kroppsøvingsfaget: En undersøkelse av hvilke skjuleteknikker som kommer til uttrykk hos elever på 6.- og 7. trinn i kroppsøvingsfaget, og i hvilken grad skjuleteknikkene blir benytteten_US
dc.title.alternativeA quantitative study regarding students' use of hiding techniques in Physical Education: A study of which hiding techniques are expressed among pupils in 6.- and 7th grade in Physical Education, and to what extent the hiding techniques are useden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBKØ550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal