dc.contributor.author | Kårstad, Marie | |
dc.date.accessioned | 2023-07-03T08:41:38Z | |
dc.date.available | 2023-07-03T08:41:38Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3075291 | |
dc.description | Masteroppgave i kroppsøving, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | Elever lærer i mange ulike situasjoner, men i situasjoner hvor de selv opplever behov for utvikling av ferdigheter, holdninger og kunnskaper er de situasjonene de lærer best. Elevvurdering brukes for å fremme læring ved å la elevene ta del i evalueringen av egen læring og utvikling. Det finnes lite forskning som undersøker arbeidet med elevvurdering i kroppsøving på barneskolen. Et fenomen kan utspille seg på forskjellige fra hvordan det ideelt beskrives i lærebøker, til hvordan det faktisk foregår i hverdagen. Hensikten med studien er å skape innsyn i hvordan elevvurdering utspiller seg i en hektisk hverdag, og har resultert i følgende problemstilling: Hvilke tanker og erfaringer har kroppsøvingslærere med elevvurdering på barneskolen? Det er ønskelig at studien skal resultere i en oversikt hvor funnene kan fungere som tips, inspirasjon og diskusjon til hvordan andre studenter og lærere kan arbeide med elevvurdering. Studiens data ble innhentet ved å- benytte kvalitative semistrukturerte forskningsintervju. Utvalget bestod av fire kroppsøvingslærere med utdanning innenfor kroppsøving og- eller idrettsfaget. Resultatet er avdekket gjennom en tematisk analyse, og farget av en sosiokulturell forståelse med en fenomenologisk tilnærming. Det konkluderes med at læreren må kommunisere med elevene, for å forstå, skape og dele kunnskap om hvordan elevene utvikler seg og hvilke behov de har. Kunnskap om den enkeltes forutsetninger er avgjørende i arbeidet med VFL | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | elever | en_US |
dc.subject | innsats | en_US |
dc.subject | forutsetninger | en_US |
dc.subject | mestring | en_US |
dc.subject | dybdelæring | en_US |
dc.title | Elevvurdering i kroppsøving på barneskolen | en_US |
dc.title.alternative | Student assessment in physical education in primary school | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGBKØ550 | en_US |