Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrekke, Stina Nymark
dc.contributor.authorGregersen, Mari
dc.date.accessioned2023-07-03T08:23:15Z
dc.date.available2023-07-03T08:23:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075288
dc.descriptionMasteroppgave i kroppsøving, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractFormålet med dette masterprosjektet har vært å studere alternative opplæringsarenaer som setter søkelys på natur og friluftsliv for elever som ikke får tilstrekkelig med mestringsopplevelser i skolehverdagen. Det er lite forskning på friluftsliv i alternative opplæringsarenaer, så vi ønsket å høre tanker og erfaringer til lærere som arbeider ved en alternativ opplæringsarena. Studiens problemstilling er: Hvilke tanker og erfaringer har ansatte ved alternative opplæringsarenaer om hvordan friluftsliv bidrar til elevers mestring? For å besvare problemstillingen er det blitt tatt i bruk en narrativ studie. Datamaterialet er basert på fem kvalitative forskningsintervju av ansatte ved alternative opplæringsarenaer, som tar i bruk friluftsliv og natur som ressurs for læring og mestring. Resultatene viser at friluftsliv i alternative opplæringsarenaer kan ha en positiv innvirkning på elevers mestring. Betydningen av gode og trygge relasjoner kommer frem som det sterkeste funnet, og naturen er et egnet miljø for relasjonsbygging og sosial læring. De alternative opplæringsarenaene tar i bruk friluftsliv og natur som et virkemiddel for å gi elevene mestringsopplevelser, og rammefaktorer som lokasjon, tid og utstyr gir de ansatte mulighet til å differensiere og tilpasse opplæringen til elevens individuelle behov. De tradisjonelle skolefagene blir nedprioritert, men kroppsøvingsfaget blir godt ivaretatt gjennom friluftsliv og ulike utendørsaktiviteter, samt et mål om å fremme livslang bevegelsesglede. Opphold i naturen gir elevene et avbrekk fra skolehverdagen, og er med på å bedre elevens fysiske og psykiske helse. Elevgruppen på de alternative opplæringsarenaene har et forsterket behov for et trygt og støttende læringsmiljø, og det er stort fokus på livsmestring og veien videre til eventuell videre skolegang eller arbeidsliv. Oppsummert viser studien at friluftsliv i alternative opplæringsarenaer kan bidra positivt til elevers mestring gjennom naturens store omfang, samt for å bygge relasjoner og gi tilpasset opplæring til en sårbar elevgruppe. Studien viser at elevgruppen har et forsterket behov for å etablere gode og trygge relasjoner før de kan oppnå læring og mestring, og de ansatte må støtte og veilede elevene for å oppnå dette.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectfriluftsliven_US
dc.subjectopplæringsarenaen_US
dc.subjectrelasjoneren_US
dc.subjectmestringen_US
dc.subjectlivsmestringen_US
dc.subjectnaturen_US
dc.subjectaktiviteteren_US
dc.titleFriluftsliv i alternative opplæringsarenaer: En kvalitativ studie av ansatte ved alternative opplæringsarenaer sine tanker og erfaringer om hvordan friluftsliv bidrar til elevers mestringen_US
dc.title.alternativeFriluftsliv” in alternative arenas for education: A qualitative study of employees in alternative educational arenas´ thoughts and experiences on how “friluftsliv” contributes to students’ masteryen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBKØ550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal