Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMyrstad, Ina Helene
dc.contributor.authorElvingdal, Malin
dc.date.accessioned2023-07-03T08:10:09Z
dc.date.available2023-07-03T08:10:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075286
dc.descriptionMasteroppgave i grunnskoleutdanningen 1.- 7. trinn, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractBakgrunn: Kroppsøving er det tredje største faget i grunnskolen (Sæle & Hallås, 2020, s. 29). Til tross for at læreplanen i kroppsøving vektlegger at faget skal stimulere til livslang bevegelsesglede og motivere til en fysisk aktiv livsstil, er kroppsøving blant fagene hvor flest elever på landsbasis ender opp uten vurdering på VG2 (Kunnskapsdepartementet, 2019, s. 2; Utdanningsdirektoratet, 2023). Ulike studier viser at selv om flertallet av elevene trives i kroppsøvingsfaget, er det enkelte elever som blir stresset av faget, gruer seg til undervisningen, eller ikke liker faget og hvordan det blir formidlet (Johansen & Nilsen, 2019; Moen et al., 2018; Standal, 2015; Säfvenbom et al., 2015; Øksnes, 2020; Åsebø et al., 2020). Formål: Formålet med denne masteroppgaven var å kartlegge andelen kroppsøvingslærere på barneskoler i Norge som har elever med liten/ingen deltakelse i kroppsøvingsfaget, hva som kjennetegner den manglende deltakelsen, og hva lærerne rapporterer kan være årsakene til den manglende deltakelsen. I tillegg ønsket vi å undersøke hvilke tiltak lærere benytter i møte med de elevene som har manglende deltakelse i kroppsøvingsundervisningen, og hvor godt de synes tiltakene fungerer. Metode: I denne masteroppgaven ble det benyttet en kvantitativ metode. Det ble gjennomført en elektronisk spørreundersøkelse, med kroppsøvingslærere på barneskoler fra hele landet. Spørreundersøkelsen ble delt på ulike private og offentlige forum for lærere og kroppsøvingsfaget, og sendt på epost og melding til ulike skoler. Totalt var det 369 respondenter som svarte på hele spørreundersøkelsen. For å gjøre statistiske analyser av datamaterialet, ble programvaren SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) benyttet for å gjøre univariate og bivariate analyser. Resultat: Blant de 369 respondentene, var det 73,7% som hadde én eller flere elever med liten/ingen deltakelse i kroppsøvingsfaget. 71,7% av respondentene på småtrinnet rapporterte at de hadde elever med liten/ingen deltakelse, mens 75,3% av respondentene på mellomtrinnet rapporterte om det samme. Den manglende deltakelsen, ble av flest respondenter, kjennetegnet ved at elevene var til stede uten å delta (48,2%), kun deltok i noen av aktivitetene (48%) og var med i undervisningen uten engasjement (42,3%). Omtrent halvparten av respondentene så på selvbilde (50,1%) og mangel på mestringsfølelse (46,1%) som årsaker til at deres elever hadde liten/ingen deltakelse. Videre var aktiviteter, variasjon, konkurranse, relasjon og miljø andre årsaker respondentene mente påvirket deltakelse. Blant respondentene som hadde elever med liten/ingen deltakelse, var det 97,7% som gjorde tiltak for å øke elevenes deltakelse – hvor 18,4% av disse gjorde tiltak for kun noen av elevene. Tiltaket flest respondenter benyttet var «Dialog med eleven». Samtidig viste det seg at tiltaket «Elevmedvirkning» så ut til å fungere i flest tilfeller. Diskusjon/Konklusjon: Flertallet av kroppsøvingslærere har elever med manglende deltakelse i kroppsøvingsfaget. Den store andelen fra småtrinnet, understreker behovet for å ta tidlig tak i problematikken. At flest elever var til stede uten å delta, kun deltok i noen av aktivitetene, og deltok uten engasjement, kan tyde på at sider ved selve gjennomførelsen av undervisningen har stor betydning for deltakelsen. Respondentene trakk frem variasjon, aktiviteter og konkurranse blant årsaker som påvirket elevers deltakelse mest. I tillegg var selvbilde og mangel på mestring årsaker til manglende deltakelse blant egne elever. Dette fremhever et behov for en kroppsøvingsundervisning som legger vekt på å gi elevene en trygg identitet og muligheter til å oppleve mestring og positiv selvoppfatning. Videre viste resultatet at de mest benyttede tiltakene, ikke nødvendigvis var de tiltakene som oftest fungerte. Elevmedvirkning så ut til å fungere i mange av tilfellene, og lærere kan med fordel legge mer vekt på å praktisere elevmedvirkning i sin undervisningen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectdeltakelseen_US
dc.subjectbarneskoleen_US
dc.subjectkroppsøvingslærereen_US
dc.subjecttiltaken_US
dc.titleEn kvantitativ studie om lærere som har elever med manglende deltakelse i kroppsøvingsfaget på barneskolenen_US
dc.title.alternativeA quantitative study about teacher´s with pupil’s that has lack of participation in physical education in primary schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBKØ550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal