Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAanestad, Heidrun Kvaale
dc.date.accessioned2023-06-26T07:57:43Z
dc.date.available2023-06-26T07:57:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073137
dc.descriptionMasteroppgave i norsk GLU 1-7. Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractMed et ønske om å ta barns rettigheter på alvor, og samtidig komme med et bidrag til et lite undersøkt område innenfor det barnelitterære feltet, undersøker denne masteroppgaven hvordan barns rettigheter blir fremstilt i et utvalg ny, norsk barne- og ungdomslitteratur. Studien tar for seg de ti nominerte bøkene til Bokslukerprisen 2022/2023 og undersøker hvordan barns rettigheter, slik de er formidlet i FNs konvensjon om barns rettigheter, er aktualisert i bøkene, samt hvilken rolle voksenkarakterene spiller i barns muligheter til å realisere sine rettigheter og i å utvikle aktørskap. Studien kombinerer to metodiske tilnærminger, der det først blir benyttet en teoridrevet innholdsanalyse for å kartlegge hvordan barns rettigheter blir aktualisert i de ti bøkene. Videre blir det gjennomført en nærlesing av tre av bøkene der det undersøkes om de voksne legger til rette for, fratar eller hindrer barnekarakterene i å utøve sine rettigheter. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven består både av teori hentet fra det barnelitterære feltet, samt teori fra feltet barndomsstudier. De teoretiske perspektivene knytter seg i hovedsak til barns aktørskap, barns rettigheter i litteraturen og samspillet mellom barn og voksne. Funn fra innholdsanalysen viser at et stort antall rettigheter er aktualisert i bøkene og det er dermed grunn til å tro at litteratur for barn og unge kan være en arena for å løfte fram og samtale om barns rettigheter. Når det gjelder hvilke rettigheter som kan sies å være mest aktualisert, knytter de seg i stor grad til barns rett til beskyttelse og utvikling. Aktualiseringen skjer både gjennom at barnekarakteren får oppfylt sine rettigheter, men blir spesielt fremtredende i de situasjonene der barnet blir fratatt grunnleggende rettigheter. Funn fra både innholdsanalysen og den litterære analysen viser i tillegg viktigheten av trygge og stabile voksenroller i barns liv. Studien viser at valg voksenkarakteren tar for seg selv og barnet, både påvirker og setter føringer for barns muligheter til å realisere sine rettigheter og utøve aktørskap. Undersøkelsen viser på den måten hvordan litteraturen kan være en kritisk kilde til å lære om barns rettigheter. Bøkene har potensiale til å la både barn og voksne utforske og forstå barns rettigheter på en mer fullstendig måte, noe som igjen kan hjelpe barn til å bli aktive deltakere i egne liv.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBarnelitteraturens fremstilling av barns rettigheter: En studie av de ti nominerte bøkene til Bokslukerprisen 2022/2023 og voksnes rolle i realiseringen av barns rettigheteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBNO550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal