Show simple item record

dc.contributor.authorAanestad, Heidrun Kvaale
dc.date.accessioned2023-06-26T07:57:43Z
dc.date.available2023-06-26T07:57:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073137
dc.descriptionMasteroppgave i norsk GLU 1-7. Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractMed et ønske om å ta barns rettigheter på alvor, og samtidig komme med et bidrag til et lite undersøkt område innenfor det barnelitterære feltet, undersøker denne masteroppgaven hvordan barns rettigheter blir fremstilt i et utvalg ny, norsk barne- og ungdomslitteratur. Studien tar for seg de ti nominerte bøkene til Bokslukerprisen 2022/2023 og undersøker hvordan barns rettigheter, slik de er formidlet i FNs konvensjon om barns rettigheter, er aktualisert i bøkene, samt hvilken rolle voksenkarakterene spiller i barns muligheter til å realisere sine rettigheter og i å utvikle aktørskap. Studien kombinerer to metodiske tilnærminger, der det først blir benyttet en teoridrevet innholdsanalyse for å kartlegge hvordan barns rettigheter blir aktualisert i de ti bøkene. Videre blir det gjennomført en nærlesing av tre av bøkene der det undersøkes om de voksne legger til rette for, fratar eller hindrer barnekarakterene i å utøve sine rettigheter. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven består både av teori hentet fra det barnelitterære feltet, samt teori fra feltet barndomsstudier. De teoretiske perspektivene knytter seg i hovedsak til barns aktørskap, barns rettigheter i litteraturen og samspillet mellom barn og voksne. Funn fra innholdsanalysen viser at et stort antall rettigheter er aktualisert i bøkene og det er dermed grunn til å tro at litteratur for barn og unge kan være en arena for å løfte fram og samtale om barns rettigheter. Når det gjelder hvilke rettigheter som kan sies å være mest aktualisert, knytter de seg i stor grad til barns rett til beskyttelse og utvikling. Aktualiseringen skjer både gjennom at barnekarakteren får oppfylt sine rettigheter, men blir spesielt fremtredende i de situasjonene der barnet blir fratatt grunnleggende rettigheter. Funn fra både innholdsanalysen og den litterære analysen viser i tillegg viktigheten av trygge og stabile voksenroller i barns liv. Studien viser at valg voksenkarakteren tar for seg selv og barnet, både påvirker og setter føringer for barns muligheter til å realisere sine rettigheter og utøve aktørskap. Undersøkelsen viser på den måten hvordan litteraturen kan være en kritisk kilde til å lære om barns rettigheter. Bøkene har potensiale til å la både barn og voksne utforske og forstå barns rettigheter på en mer fullstendig måte, noe som igjen kan hjelpe barn til å bli aktive deltakere i egne liv.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBarnelitteraturens fremstilling av barns rettigheter: En studie av de ti nominerte bøkene til Bokslukerprisen 2022/2023 og voksnes rolle i realiseringen av barns rettigheteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBNO550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal