Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTønnesen, Elias
dc.date.accessioned2023-05-10T12:34:00Z
dc.date.available2023-05-10T12:34:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3067500
dc.descriptionMaster i Grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractI dette masterprosjektet har jeg undersøkt hvordan mangfoldet i islam kommer til uttrykk og fremstilles i to lærebøker i KRLE-faget på ungdomstrinnet. Jeg har så studert hvordan funnene fra analysen har samsvart og korrespondert med den gjeldende lærerplanens krav til representasjon av mangfold i islam. Videre fra dette har jeg også utført en undersøkelse som har bidratt å kartlegge hvilke lærebøker som faktisk benyttes i KRLE-faget på ungdomstrinnet ved ulike skoler i Norge. Her svarte 21 av 55 skoler at de benyttet Horisonter 8 (Holth & Deschington, 2006), mens 13 av dem Store Spørsmål (Hove et al., 2020). Dette er dermed også de to bøkene jeg har analysert i studien. Med Jacksons tredelte modell som mitt utgangspunkt og viktigste teoretiske grunnlag har jeg analysert hvordan, og til hvilken grad, lærebøkene lykkes i å fremstille islam gjennom de ulike nivåene: individ-, gruppe- og tradisjonsnivå (1997). Videre har jeg i lys av Eidhamars arbeid også undersøkt hvordan bøkene klarer å formidle både innenfra- og utenfraperspektiv i sin presentasjon av islam. Jeg har også undersøkt hvilke religionsforståelser forfatterne virker til å ha fremmet i bøkene. Konkluderende viser mine funn at begge lærebøkene i stor grad bygger på Jacksons tradisjonsperspektiv i sin helhetlige fremstilling av islam. Det er stort sett et faglig utenfraperspektiv som benyttes. I Horisonter 8 fremkommer det ingen fremstillinger fra individperspektiv, men i Store Spørsmål lykkes boken å fremstille to åpenbare individperspektiver. Store Spørsmål mestrer også i større grad enn Horisonter 8 å tilfredsstille kompetansemålene og kjerneelementene fra den nyeste læreplanen. Dette blant annet med å fremstille både lokale og nasjonale beskrivelser av islams mangfold. Selv om ikke Horisonter 8 eksplisitt inneholder noen individperspektiver, mestrer likevel forfatter å skildre det interne mangfoldet på en akseptabel måte ved å blant annet fokusere mye på hvordan medier og populærkultur kan spille en viktig rolle i menneskers vurderinger av islam. Forfatter av Horisonter 8 virker å fremme en filosofisk og eksistensiell forståelse av religion, men later til å knytte religion i større grad opp mot en mer kulturvitenskapelig religionsforståelse ved å eksplisitt dra inn begrepet «kultur». Også i Store Spørsmål fremstår den kulturvitenskapelige og religionsfenomologiske forståelsen av religion som dominerende. Tatt boken sin alder fra 2006 i betraktning, vil jeg påstå at Horisonter 8 likevel fremstiller det indre mangfold i islam på en fornuftig måte.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectislamen_US
dc.subjectlærerbøkeren_US
dc.subjectungdomstrinneten_US
dc.titleFremstillingen av islams mangfold i lærebøker på ungdomstrinneten_US
dc.title.alternativeThe representation of Islam´s diversity in textbooks at the lower secondary level Eliasen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUKR550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal