dc.contributor.author | Tønnesen, Elias | |
dc.date.accessioned | 2023-05-10T12:34:00Z | |
dc.date.available | 2023-05-10T12:34:00Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3067500 | |
dc.description | Master i Grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | I dette masterprosjektet har jeg undersøkt hvordan mangfoldet i islam kommer til uttrykk og fremstilles i to lærebøker i KRLE-faget på ungdomstrinnet. Jeg har så studert hvordan funnene fra analysen har samsvart og korrespondert med den gjeldende lærerplanens krav til representasjon av mangfold i islam. Videre fra dette har jeg også utført en undersøkelse som har bidratt å kartlegge hvilke lærebøker som faktisk benyttes i KRLE-faget på ungdomstrinnet ved ulike skoler i Norge. Her svarte 21 av 55 skoler at de benyttet Horisonter 8 (Holth & Deschington, 2006), mens 13 av dem Store Spørsmål (Hove et al., 2020). Dette er dermed også de to bøkene jeg har analysert i studien.
Med Jacksons tredelte modell som mitt utgangspunkt og viktigste teoretiske grunnlag har jeg analysert hvordan, og til hvilken grad, lærebøkene lykkes i å fremstille islam gjennom de ulike nivåene: individ-, gruppe- og tradisjonsnivå (1997). Videre har jeg i lys av Eidhamars arbeid også undersøkt hvordan bøkene klarer å formidle både innenfra- og utenfraperspektiv i sin presentasjon av islam. Jeg har også undersøkt hvilke religionsforståelser forfatterne virker til å ha fremmet i bøkene.
Konkluderende viser mine funn at begge lærebøkene i stor grad bygger på Jacksons tradisjonsperspektiv i sin helhetlige fremstilling av islam. Det er stort sett et faglig utenfraperspektiv som benyttes. I Horisonter 8 fremkommer det ingen fremstillinger fra individperspektiv, men i Store Spørsmål lykkes boken å fremstille to åpenbare individperspektiver. Store Spørsmål mestrer også i større grad enn Horisonter 8 å tilfredsstille kompetansemålene og kjerneelementene fra den nyeste læreplanen. Dette blant annet med å fremstille både lokale og nasjonale beskrivelser av islams mangfold. Selv om ikke Horisonter 8 eksplisitt inneholder noen individperspektiver, mestrer likevel forfatter å skildre det interne mangfoldet på en akseptabel måte ved å blant annet fokusere mye på hvordan medier og populærkultur kan spille en viktig rolle i menneskers vurderinger av islam. Forfatter av Horisonter 8 virker å fremme en filosofisk og eksistensiell forståelse av religion, men later til å knytte religion i større grad opp mot en mer kulturvitenskapelig religionsforståelse ved å eksplisitt dra inn begrepet «kultur». Også i Store Spørsmål fremstår den kulturvitenskapelige og religionsfenomologiske forståelsen av religion som dominerende. Tatt boken sin alder fra 2006 i betraktning, vil jeg påstå at Horisonter 8 likevel fremstiller det indre mangfold i islam på en fornuftig måte. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | islam | en_US |
dc.subject | lærerbøker | en_US |
dc.subject | ungdomstrinnet | en_US |
dc.title | Fremstillingen av islams mangfold i lærebøker på ungdomstrinnet | en_US |
dc.title.alternative | The representation of Islam´s diversity in textbooks at the lower secondary level Elias | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGUKR550 | en_US |