Show simple item record

dc.contributor.authorGrimsrud, Gro Marit
dc.date.accessioned2023-02-27T10:29:46Z
dc.date.available2023-02-27T10:29:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3054159
dc.descriptionMasteroppgave MGBSA550 Innleveringsdato: 16. 05. 22en_US
dc.description.abstractBærekraftig utvikling og utfordringene kloden står ovenfor påvirker en hel verden. Utdanning beskrives som et sentralt element i utviklingen, for å kunne løse framtidige bærekraftige problemstillinger. Høsten 2020 ble fagfornyelsen iverksatt, med tre nye tverrfaglige temaer: demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring, og bærekraftig utvikling. Det sist nevnte, ligger til grunn for studiens tema, og problemstilling: Hvilken forståelse har lærerstudenter i norsk og samfunnsfag av det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling, og hvordan ser de for seg at det kan implementeres i grunnskolen? Hensikten med dette prosjektet er å utforske hvordan lærerstudenters forståelse av bærekraftig utvikling, i tillegg til refleksjoner rundt implementeringen av tema i skolen. Dette vil undersøkes gjennom to fokusgruppeintervjuer, en med norskstudenter - og en med samfunnsfagstudenter. Empirien i denne studien vil drøftes sammen med teori og litteratur om bærekraftig utvikling, utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) og fagfornyelsen. Forskningsprosessen har vist at lærerstudenter har kjennskap til UBU, og et ønske om et godt tverrfaglig arbeid. Funnene indiker likevel lærerstudentens bekymring om å ikke "kunne nok" om tema bærekraftig utvikling. Analysen avdekker også at institusjonene rundt læreryrket må legge opp til at lærere for den kunnskapen de trenger, og ikke minst frigjøre til å planlegge gode undervisningsopplegg. Det pekes på mangelen av høyskolens samarbeid på tvers av fagene underveis i lærerstudiet. Dette utrykker studentene kunne bidratt til å utdanne gode lærere som kan jobbe tverrfaglig med bærekraftig utvikling. Forskningsprosjektet åpner opp for en videre diskusjon av hva som skal til for et godt tverrfaglig samarbeid i skolen, og en god utdanning for bærekraftig utvikling. Funnene viser at lærerstudentene er motiverte til hva som kommer til å møte de i lærerjobben, og i implementeringen av det tverrfaglige tema bærekraftig utvikling.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectBærekraftig utviklingen_US
dc.subjectlærerstudenteren_US
dc.subjectnorsken_US
dc.subjectsamfunnsfagen_US
dc.titleFramtidige læreres syn på tverrfaglig undervisning i bærekraftig utviklingen_US
dc.title.alternativeFuture teachers' views on interdisciplinary teaching in sustainable developmenten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber75en_US
dc.description.localcodeMGBSA550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal