Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEldegard, Silje
dc.date.accessioned2023-02-27T09:57:01Z
dc.date.available2023-02-27T09:57:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3054122
dc.descriptionMaster i samfunnsfagsdidaktikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett 15.05.2022en_US
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg hvordan lærere opplever bruk av Supernytt. Supernytt er nyhetssendinger for barn mellom 8-12 år produsert av NRK Super. Programmet har som målsetning å speile det daglige nyhetsbildet, men gjør tilpasninger i språk og innhold for målgruppen. Forskningsprosjektet forsøker å gi innsikt i hvordan lærere som underviser på 1- 7.trinn bruker Supernytt i klasserommet, og hvilken funksjon de tilskriver aktiviteten. I studien er det benyttet kvalitative intervjuer med grunnskolelærere for å forsøke å forstå bruk av Supernytt i klasserommet ut fra deres perspektiver og opplevelser. Studiens informanter bruker programmet under skolemåltidet. Lærerne hadde varierende syn på hvorvidt det å se på Supernytt under skolemåltidet ansees som undervisning, eller et lystbetont avbrekk fra de øvrige undervisningsaktivitetene i skolen. Flere av lærerne trakk frem matro som en sentral årsak til at de valgte å se på Supernytt. Lærernes erfaringer med bruk av Supernytt har vist at de ser et stort potensial for hvordan Supernytt kan knyttes til overordnede formål med utdanningen. Lærerne knytter det å vise programmet til læreplanens overordnede del, og særlig tydelig er forankringen i de tverrfaglige temaene. Studiens funn er diskutert i lys av Klafki og Biestas perspektiver på formålet med utdanning, som har vist hvordan det å se på Supernytt kan bidra til utvikling hos elevene. Lærernes beskrivelser av hvordan de bruker Supernytt har vist hvordan programmet kan være utgangspunkt for samtaler om viktige, samfunnsaktuelle temaer, som hjelper elevene å sortere tanker og følelser som kan oppstå i møte med nyheter. Slik kan det å bruke Supernytt i skolen gi tryggere og mer kunnskapsrike barn. Samtidig stiller studien spørsmål ved hvorvidt det beskrevne potensialet realiseres. Begrensende faktorer knytter seg til hvordan programmet brukes i klasserommet, lærernes manglende mulighet for å forberede seg, og det at elevene gis begrensede muligheter til å uttrykke seg.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectSupernytten_US
dc.subjectNRK Superen_US
dc.subjectskolemåltiden_US
dc.subjectnyhetssendinger for barnen_US
dc.titleSupernytt i skolen: En kvalitativ undersøkelse om læreres erfaringer med bruk av Supernytt i barneskolenen_US
dc.title.alternativeSupernytt in school: A qualitative study about teachers experiences with using Supernytt in primary schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber102en_US
dc.description.localcodeMGBSA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal