Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJakobsen, Malin Wergeland
dc.date.accessioned2023-02-20T07:50:14Z
dc.date.available2023-02-20T07:50:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3052171
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfagen_US
dc.description.abstractJeg har i denne mastergradsoppgaven tatt for meg hvordan demokrati blir formidlet i et utvalg av norske læreverk i samfunnsfag for 5–7.trinn. Læreverkene er publisert i tidsrommet 2006–2022. I oppgaven er de utvalgte læreverkene analysert ved hjelp av en narrativ analyse. Dette er gjort med mål om å belyse på hvilken måte demokratifortellingene har forandret seg mellom to læreplanreformer (LK06 og LK20). I analysen kommer det frem at det finnes en rekke forskjeller med tanke på hvordan de presenterer fortellingen om demokrati og demokratiets utvikling. De nye læreverkene har i hovedsak et syn på demokratiet som noe mer enn en styreform, i motsetning til det som fremkommer i de eldre læreverkene. Det fremkommer også at de nye læreverkene i mindre grad presenterer demokrati som en ubestridelig fasit på et ideelt samfunn. Elevene inkluderes dessuten som en aktør i demokratifortellingen, som vil si at deres deltakelse i demokratiet i større grad blir vektlagt. På den måten blir de i høyere grad oppfordret til å ta aktiv del i demokratiet. Derfor kan det konkluderes med at de eldre læreverkene legger særlig til rette for opplæring om demokratiet som styreform, mens de nye læreverkene inkluderer et mer mangesidig perspektiv, som gjør de at de i tillegg legger til rette for opplæring for og gjennom demokratisk deltakelse. Dersom de nye læreverkene brukes aktivt i undervisningen, kan demokratiopplæringen gi elevene bredere forståelse av hva demokrati er.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDemokrati i lærebøker En studie av fortellinger om demokrati i norske lærebøker i samfunnsfag for 5–7. trinnen_US
dc.title.alternativeDemocracy in textbooks A Study of Narratives of Democracy in Social Science Textbooks for 5–7th grade.en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal