Demokrati i lærebøker En studie av fortellinger om demokrati i norske lærebøker i samfunnsfag for 5–7. trinn
Abstract
Jeg har i denne mastergradsoppgaven tatt for meg hvordan demokrati blir formidlet i et utvalg av norske læreverk i samfunnsfag for 5–7.trinn. Læreverkene er publisert i tidsrommet 2006–2022. I oppgaven er de utvalgte læreverkene analysert ved hjelp av en narrativ analyse. Dette er gjort med mål om å belyse på hvilken måte demokratifortellingene har forandret seg mellom to læreplanreformer (LK06 og LK20). I analysen kommer det frem at det finnes en rekke forskjeller med tanke på hvordan de presenterer fortellingen om demokrati og demokratiets utvikling. De nye læreverkene har i hovedsak et syn på demokratiet som noe mer enn en styreform, i motsetning til det som fremkommer i de eldre læreverkene. Det fremkommer også at de nye læreverkene i mindre grad presenterer demokrati som en ubestridelig fasit på et ideelt samfunn. Elevene inkluderes dessuten som en aktør i demokratifortellingen, som vil si at deres deltakelse i demokratiet i større grad blir vektlagt. På den måten blir de i høyere grad oppfordret til å ta aktiv del i demokratiet. Derfor kan det konkluderes med at de eldre læreverkene legger særlig til rette for opplæring om demokratiet som styreform, mens de nye læreverkene inkluderer et mer mangesidig perspektiv, som gjør de at de i tillegg legger til rette for opplæring for og gjennom demokratisk deltakelse. Dersom de nye læreverkene brukes aktivt i undervisningen, kan demokratiopplæringen gi elevene bredere forståelse av hva demokrati er.
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag