Show simple item record

dc.contributor.authorHedemann, Janne Midttun
dc.date.accessioned2022-12-15T13:55:58Z
dc.date.available2022-12-15T13:55:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3038068
dc.descriptionHøgskulen på Vestlandet, institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfagen_US
dc.description.abstractI kjølvannet av innføringen av Fagfornyelsen 2020 har jeg skrevet en masteroppgave som omhandler begrunnelsen for historiefaget i videregående skole. Konteksten for denne oppgaven er spesiell fordi tidligere kunnskapsminister Guri Melby foreslo våren 2021 å ommøblere på fagene i videregående skole ved å blant annet fjerne historiefaget som obligatorisk fellesfag. Dette gjorde meg nysgjerrig på hva lærere og elever tenker om historiefagets relevans. Jeg har intervjuet lærere i videregående skole for å høre hva de tenker om historiefaget og hvordan de legitimerer faget for sine elever. I tillegg har jeg sendt ut en spørreundersøkelse til flere elever på en videregående skole for å høre hva de mener om historiefaget. Funnene jeg har gjort illustrerer hvor forskjellig man kan tenke om og begrunne historie som undervisningsfag i videregående skoleen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHva skal vi med historie i videregående skole?en_US
dc.title.alternativeLegitimation for history at high schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMDIP550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal