dc.contributor.author | Hedemann, Janne Midttun | |
dc.date.accessioned | 2022-12-15T13:55:58Z | |
dc.date.available | 2022-12-15T13:55:58Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3038068 | |
dc.description | Høgskulen på Vestlandet, institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag | en_US |
dc.description.abstract | I kjølvannet av innføringen av Fagfornyelsen 2020 har jeg skrevet en masteroppgave som omhandler begrunnelsen for historiefaget i videregående skole. Konteksten for denne oppgaven er spesiell fordi tidligere kunnskapsminister Guri Melby foreslo våren 2021 å ommøblere på fagene i videregående skole ved å blant annet fjerne historiefaget som obligatorisk fellesfag. Dette gjorde meg nysgjerrig på hva lærere og elever tenker om historiefagets relevans. Jeg har intervjuet lærere i videregående skole for å høre hva de tenker om historiefaget og hvordan de legitimerer faget for sine elever. I tillegg har jeg sendt ut en spørreundersøkelse til flere elever på en videregående skole for å høre hva de mener om historiefaget. Funnene jeg har gjort illustrerer hvor forskjellig man kan tenke om og begrunne historie som undervisningsfag i videregående skole | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Hva skal vi med historie i videregående skole? | en_US |
dc.title.alternative | Legitimation for history at high school | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MDIP550 | en_US |