Hva skal vi med historie i videregående skole?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3038068Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I kjølvannet av innføringen av Fagfornyelsen 2020 har jeg skrevet en masteroppgave som omhandler begrunnelsen for historiefaget i videregående skole. Konteksten for denne oppgaven er spesiell fordi tidligere kunnskapsminister Guri Melby foreslo våren 2021 å ommøblere på fagene i videregående skole ved å blant annet fjerne historiefaget som obligatorisk fellesfag. Dette gjorde meg nysgjerrig på hva lærere og elever tenker om historiefagets relevans. Jeg har intervjuet lærere i videregående skole for å høre hva de tenker om historiefaget og hvordan de legitimerer faget for sine elever. I tillegg har jeg sendt ut en spørreundersøkelse til flere elever på en videregående skole for å høre hva de mener om historiefaget. Funnene jeg har gjort illustrerer hvor forskjellig man kan tenke om og begrunne historie som undervisningsfag i videregående skole
Beskrivelse
Høgskulen på Vestlandet, institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag