Show simple item record

dc.contributor.authorHassel, Anders Borthen
dc.date.accessioned2022-09-28T07:14:16Z
dc.date.available2022-09-28T07:14:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3022011
dc.descriptionMaster i didaktiske praksiser Fakultet for lærerutdanning, kultur & idrett, Institutt for pedagogikk, religion & samfunnsfagen_US
dc.description.abstractBakgrunnen for denne masteroppgaven er tallene for Ungdataundersøkelsen som viser at kroppspress er en utfordring for en god del norske elever (Bakken et al., 2018; Øgård-Repal et al., 2017) Ved innføring av LK20 høsten 2020, ble fokus på arbeidet knyttet til kropp tydeliggjort i læreplanen, gjennom det tverrfaglig emne folkehelse og livsmestring, fagets sentrale verdier og et nytt kompetansemål etter 10. årstrinn. Målet er at eleven skal reflektere over hvordan ulike framstillinger av kropp i media og samfunnet påvirker bevegelsesaktivitet, kroppsidentitet og selvbilde (Utdanningsdirektoratet, 2020) Denne oppgaven har bakgrunn i kompetansemålet nevnt ovenfor, med et spesielt fokus på begrepet kroppsidentitet. Oppgaven tar utgangspunkt i fire kroppsøvingslæreres erfaringer knyttet til forståelsen av begrepet kroppsidentitet, undervisningens innhold og deres metodiske perspektiv. Problemstillingen er derfor: «Hva kjennetegner et utvalg kroppsøvingslæreres erfaringer knyttet til forståelse, metodiske perspektiv og arbeid med kroppsidentitet i kroppsøving?» Forskning på barn og ungdom viser at aktivitet er en viktig faktor i deres utvikling av egen identitet (Soto & John, 2014). Aktivitet kan knyttes til det som kjennetegner faget, læring i bevegelse, og sammen med informantenes beskrivelser er det valgt en praktisk tilnærming til arbeid med kroppsidentitet i oppgaven. Kartleggingsstudier viser at kroppsøvingsfaget er for idrettsrettet og etterlyser en aktivistisk metodikk, som er mer utforskende og individorientert. Med bakgrunn i forskningen er det valgt teori om selvoppfatning (Skaalvik, 2006) og constraintsbasert didaktikk (Davids, 2010; Renshaw, 2010) som teoretisk utgangspunkt. Det er benyttet en kvalitativ metode i datainnsamlingen. Fire kroppsøvingslærere med bakgrunn i en forundersøkelse knyttet til positive erfaringer med arbeid rettet mot kroppsidentitet er intervjuet. I intervjuene er det valgt en semi-strukturert tilnærming og analysert gjennom tematiskanalyse. Funnene i oppgaven er at informantene opplever begrepet kroppsidentitet som uklart, men arbeidet har en naturlig plass i faget. Fokus på mestring i undervisningen ved å ta utgangspunkt i elevenes forutsetninger trekkes frem som nøkkelen til å skape gode erfaringer knyttet til egen kropp og dette samsvarer med teorien om selvoppfatning. Informantenes metodiske perspektiv er en elevsentrert metodikk som tar utgangspunkt i elevenes ulikheter som forutsetninger, utvikling og forståelse, og gjennom endringer i rammebetingelser skaper utforskende læring og en aksept for ulikhet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.subjectkroppsidentiteten_US
dc.subjectkroppsidentiteten_US
dc.subjectselvoppfatningen_US
dc.subjectconstraintsbasert didaktikken_US
dc.titleKroppsidentitet i kroppsøvingen_US
dc.title.alternativeBody Identity in Norwegian PEen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMDIP550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal