Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHassel, Anders Borthen
dc.date.accessioned2022-09-28T07:14:16Z
dc.date.available2022-09-28T07:14:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3022011
dc.descriptionMaster i didaktiske praksiser Fakultet for lærerutdanning, kultur & idrett, Institutt for pedagogikk, religion & samfunnsfagen_US
dc.description.abstractBakgrunnen for denne masteroppgaven er tallene for Ungdataundersøkelsen som viser at kroppspress er en utfordring for en god del norske elever (Bakken et al., 2018; Øgård-Repal et al., 2017) Ved innføring av LK20 høsten 2020, ble fokus på arbeidet knyttet til kropp tydeliggjort i læreplanen, gjennom det tverrfaglig emne folkehelse og livsmestring, fagets sentrale verdier og et nytt kompetansemål etter 10. årstrinn. Målet er at eleven skal reflektere over hvordan ulike framstillinger av kropp i media og samfunnet påvirker bevegelsesaktivitet, kroppsidentitet og selvbilde (Utdanningsdirektoratet, 2020) Denne oppgaven har bakgrunn i kompetansemålet nevnt ovenfor, med et spesielt fokus på begrepet kroppsidentitet. Oppgaven tar utgangspunkt i fire kroppsøvingslæreres erfaringer knyttet til forståelsen av begrepet kroppsidentitet, undervisningens innhold og deres metodiske perspektiv. Problemstillingen er derfor: «Hva kjennetegner et utvalg kroppsøvingslæreres erfaringer knyttet til forståelse, metodiske perspektiv og arbeid med kroppsidentitet i kroppsøving?» Forskning på barn og ungdom viser at aktivitet er en viktig faktor i deres utvikling av egen identitet (Soto & John, 2014). Aktivitet kan knyttes til det som kjennetegner faget, læring i bevegelse, og sammen med informantenes beskrivelser er det valgt en praktisk tilnærming til arbeid med kroppsidentitet i oppgaven. Kartleggingsstudier viser at kroppsøvingsfaget er for idrettsrettet og etterlyser en aktivistisk metodikk, som er mer utforskende og individorientert. Med bakgrunn i forskningen er det valgt teori om selvoppfatning (Skaalvik, 2006) og constraintsbasert didaktikk (Davids, 2010; Renshaw, 2010) som teoretisk utgangspunkt. Det er benyttet en kvalitativ metode i datainnsamlingen. Fire kroppsøvingslærere med bakgrunn i en forundersøkelse knyttet til positive erfaringer med arbeid rettet mot kroppsidentitet er intervjuet. I intervjuene er det valgt en semi-strukturert tilnærming og analysert gjennom tematiskanalyse. Funnene i oppgaven er at informantene opplever begrepet kroppsidentitet som uklart, men arbeidet har en naturlig plass i faget. Fokus på mestring i undervisningen ved å ta utgangspunkt i elevenes forutsetninger trekkes frem som nøkkelen til å skape gode erfaringer knyttet til egen kropp og dette samsvarer med teorien om selvoppfatning. Informantenes metodiske perspektiv er en elevsentrert metodikk som tar utgangspunkt i elevenes ulikheter som forutsetninger, utvikling og forståelse, og gjennom endringer i rammebetingelser skaper utforskende læring og en aksept for ulikhet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.subjectkroppsidentiteten_US
dc.subjectkroppsidentiteten_US
dc.subjectselvoppfatningen_US
dc.subjectconstraintsbasert didaktikken_US
dc.titleKroppsidentitet i kroppsøvingen_US
dc.title.alternativeBody Identity in Norwegian PEen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMDIP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal