Show simple item record

dc.contributor.authorBernhardsen, Tone
dc.date.accessioned2022-09-26T06:54:17Z
dc.date.available2022-09-26T06:54:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021144
dc.descriptionMasteroppgave i norsk GLU 1-7 (MGBNO550) Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractHensikten med denne studien har vært å undersøke elevers og læreres bruk av STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte) på 1. trinn med utgangspunkt i problemstillingen; Hvordan påvirker bruken av STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte) lese- og skriveopplæringen på 1. trinn? Jeg har utarbeidet tre forskningsspørsmål som skal utdype problemstillingen min: 1. Hvordan bruker elevene STL+? 2. Hvordan bruker lærerne STL+? 3. Hvilke tanker har lærerne om bruken av STL+? Studien tar utgangspunkt i kvalitativ forskningsmetode og har en etnografisk tilnærming. For å undersøke problemstillingen har jeg tatt i bruk deltakende observasjon i to klasser på 1. trinn, samt supplert med gruppeintervju av kontaktlærerne til disse klassene. Materialet mitt blir analysert med utgangspunkt i etablert teori om lese- og skriveutvikling. Dette er teori knyttet til skriftspråket, barns språkutvikling, lese- og skriveopplæringen, samt teorier om motivasjon og mestring. Resultatene viser at informantskolens bruk av STL+ har en positiv innvirkning på elevenes lese- og skriveopplæring. Observasjonene viser at elevene er motiverte og engasjerte, og får skrevet lange og gode tekster på kort tid. Studien viser også at slik STL+ blir brukt på informantskolen, skiller seg fra slik metoden er fremstilt i STL+ Håndbok (Wiklander & Sjødin, 2016). Lærerne har nærmest ingen fokus på rettskriving, men setter elevenes skriveglede og motivasjon høyt. Studiens funn kan tyde på at læreres bruk av ulike metoder i opplæringen kan ha avgjørende betydning for elevers motivasjon og læring. Studien har gitt meg en bredere kunnskap om begynneropplæringen i lesing og skriving, samt en innføring av STL+-metoden både teoretisk og praktisk. Dette er nyttig kunnskap og erfaringer jeg vil ta med meg videre i mitt yrke som lærer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleEn kvalitativ studie av elevers og læreres bruk av STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte)en_US
dc.title.alternativeA qualitative study of students’ and teachers’ use of STL+ (write to read with audio support)en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBNO550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal