Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBernhardsen, Tone
dc.date.accessioned2022-09-26T06:54:17Z
dc.date.available2022-09-26T06:54:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021144
dc.descriptionMasteroppgave i norsk GLU 1-7 (MGBNO550) Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractHensikten med denne studien har vært å undersøke elevers og læreres bruk av STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte) på 1. trinn med utgangspunkt i problemstillingen; Hvordan påvirker bruken av STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte) lese- og skriveopplæringen på 1. trinn? Jeg har utarbeidet tre forskningsspørsmål som skal utdype problemstillingen min: 1. Hvordan bruker elevene STL+? 2. Hvordan bruker lærerne STL+? 3. Hvilke tanker har lærerne om bruken av STL+? Studien tar utgangspunkt i kvalitativ forskningsmetode og har en etnografisk tilnærming. For å undersøke problemstillingen har jeg tatt i bruk deltakende observasjon i to klasser på 1. trinn, samt supplert med gruppeintervju av kontaktlærerne til disse klassene. Materialet mitt blir analysert med utgangspunkt i etablert teori om lese- og skriveutvikling. Dette er teori knyttet til skriftspråket, barns språkutvikling, lese- og skriveopplæringen, samt teorier om motivasjon og mestring. Resultatene viser at informantskolens bruk av STL+ har en positiv innvirkning på elevenes lese- og skriveopplæring. Observasjonene viser at elevene er motiverte og engasjerte, og får skrevet lange og gode tekster på kort tid. Studien viser også at slik STL+ blir brukt på informantskolen, skiller seg fra slik metoden er fremstilt i STL+ Håndbok (Wiklander & Sjødin, 2016). Lærerne har nærmest ingen fokus på rettskriving, men setter elevenes skriveglede og motivasjon høyt. Studiens funn kan tyde på at læreres bruk av ulike metoder i opplæringen kan ha avgjørende betydning for elevers motivasjon og læring. Studien har gitt meg en bredere kunnskap om begynneropplæringen i lesing og skriving, samt en innføring av STL+-metoden både teoretisk og praktisk. Dette er nyttig kunnskap og erfaringer jeg vil ta med meg videre i mitt yrke som lærer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleEn kvalitativ studie av elevers og læreres bruk av STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte)en_US
dc.title.alternativeA qualitative study of students’ and teachers’ use of STL+ (write to read with audio support)en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBNO550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal